پمپ هیدرولیک آسانسور

پمپ اسکرو سیم آسانسور

فهرست مطالب

عملکرد پمپ هیدرولیک آسانسور

پمپ هیدرولیک یکی از اجزا اصلی در انواع آسانسور با سیستم هیدرولیک است. در سیستم های هیدرولیک وظیفه پمپ تامین جریان است. عملکرد پمپ هیدرولیک آسانسور نیز تامین جریان لازم در سیستم برای حرکت پیستون جک است. پمپ از طریق حرکت الکتروموتور به گردش درآمده و با مکش روغن از داخل مخزن آن را به سمت جک هیدرولیک حرکت می دهد.

پمپ های هیدرولیکی آسانسور معمولا (بسته به نوع پمپ) در پایین ترین تراز پاوریونیت تعبیه می شود. یک کوپلینگ مناسب و استاندارد در پمپ هیدرولیک به الکتروموتور محکم بسته شده و دارای دو پورت است. یک پورت که حتماباید به وسیله یک فیلتر مناسب محافظت شود وظیفه مکش روغن را دارد و همان ورودی پمپ است. پورت دیگر به شیرهای کنترل جریان متصل می شود و خروجی پمپ می باشد.

مشخصات پمپ آسانسور هیدرولیک

در زیر به چند مورد از مهمترین مشخصات فنی پمپ های مورد استفاده در آسانسور هیدرولیکی پرداخته شده است.

فلوریت پمپ هیدرولیک

شاخص فلوریت یا نرخ جریان سیال مهمترین مشخصه فنی پمپ است. نرخ جریان بیان کننده مقدار سیالی است که پمپ در واحد زمان در مدار هیدرولیک جاری می کند. واحدهای اندازه گیری گوناگونی برای فلوریت بکار می روند. از جمله این واحد ها می توان به لیتر بر دقیقه، سانتیمتر مکعب بر ثانیه، متر مکعب بر ساعت، گالن بر دقیقه و … اشاره کرد. بطور معمول در صنعت هیدرولیک آسانسور از یکای لیتر بر دقیقه استفاده می شود.

راندمان پمپ

گاهی راندمان پمپ با الکتروموتور یکجا بیان می شود. ولی باید توجه داشت که خود پمپ به عنوان یک سیستم جداگانه دارای میزانی ورودی مشخص و خروجی مشخص است. بخشی از اتلاف به هر حال مربوط به پمپ است که می تواند بصورت جداگانه سنجیده و مشخص شود. بنابراین در عمل جریان خروجی پمپ تحت تاثیر اتلاف ها و با توجه به راندمان پمپ و موتور کمتر از جریان نامی است.

دامنه فشار پمپ

فشار در مشخص کردن چگونی عملکرد پمپ هیدرولیک اهمیت فراوانی دارد. محدوده مجاز فشار  و نقطه یا حدود بهینه عملکرد پمپ توسط سازنده آن مشخص می شود. دامنه فشار مجاز سیستم باید به دقت مورد توجه طراح سیستم واقع شود. اگر فشار کاری در سیستم بیشتر از محدوده مجاز باشد، پمپ کارکرد مناسب را نخواهد داشت. همچنین ممکن است در صورت تداوم این موضع به پمپ هیدرولیک آسانسور آسیب وارد شود.

سرعت گردش پمپ

سرعت گردش پمپ بطور متناسب نرخ جریان آن را مشخص می کند. برای مثال پمپی با فلوریت 100 لیتر بر دقیقه با سرعت موتور 3000 دور مشخص شده اگر بتواند با سرعت موتور 1500 درو بر دقیقه عمل کند جریانی معادل 50 لیتر بر دقیقه خواهد داشت. بدین ترتیب توجه به هماهنگی الکتروموتور و پمپ در انتخاب و طراحی سیستم بسیار مهم است.

ویسکوزیته روغن

اکثر سازندگان پمپ جداولی را برای مشخص کردن عملکرد پمپ در محدوده ویسکوزیته روغن و دمای مجاز سیستم تدوین کرده و جریان را بر آن اساس بعنوان متغیر مشخص نموده اند. بدون شک ویسکوزیته روغن و دمای آن در جریان خروجی پمپ تاثیر گذار است.

ساختار پمپ هیدرولیک آسانسور

پمپ های هیدرولیک با ساختارها و انواع گوناکونی در صنعت کاربرد دارند. انواع ساختارهای دنده ای، حلزونی، مارپیچ، پره ای، کارتریجی و … برای نیازهای گوناگون در بخش سیالات توسعه داده شده اند. اما بهترین پمپ آسانسور هیدرولیک را می توان با ساختار اسکرو screw یا پیچی شناخت که با عملکردهای مورد انتظار به خوبی سازگاری دارد. البته در برخی کاربردها از پمپ هایی با ساختار دنده ای نیز استفاده می شود.

 

سایز ورودی و خروجی پمپ

ورودی پمپ مکش روغن از محزن را انجام می دهد و خروجی پمپ جریان روغن را به مسیر انتقال هدایت می کند. اندازه اتصالات ورودی و خروجی باید مشخص باشد تا اتصالات و شلنگ های متناسب با آن پیش بینی شوند.

سایز فلنج و شفت پمپ

اگر پمپ دارای شفت باشد قطر شفت آن برای نحوه کوپل شدن با موتور باید مشخص باشد. اغلب پمپ های اسکرو دارای شفت هستند ولی برخی از مدل های پمپ خصوصا پمپ های دننده ای دارای هالوشفت می باشند. فلنچ پمپ نیز باید از نظر اندازه و اتصالات با فلنج موتور هماهنگ باشد. بنابراین سایز شفت و فلنج پمپ از جمله مشخصات فنی مهم در انتخاب است.

جنس پوسته پمپ

پوسته پمپ ممکن است از جنس آلومینیوم، فولاد، چدن یا آلیاژهای دیگر باشد. این موضوع در وزن، اندازه، مقاومت و استحکام آن اهمیت دارد.

نحوه نصب پمپ

پمپ های اسکرو ممکن است بصورت عمودی با یک الکتروموتور خشک کوپل شوند. ولی در اکثر موارد، پمپ اسکرو بصورت کاملا مستغرق در راستای افقی در ادامه موتور نصب می شود. در این حالت فلنچ پمپ به موتور محکم می شود.

 

حساسیت جریان به فشار در پمپ های هیدرولیک

پمپ های هیدرولیک اسکرو دارای جریانی کاملا متغیر هستند. نرخ جریان پمپ به شدت تحت تاثیر فشار سیستم است. این موضوع باعث می شود تا اختلاف زیاد بین فشار حد پایین و بالای سیستم باعث تغییر در سرعت نیز بشود. البته جریان پمپ تابع عوامل گوناگونی از جمله فشار، ویسکوزیته، دما و سرعت موتور نیز می باشد.

 

هماهنگی موتور و پمپ آسانسور هیدرولیک

در تعیین و انتخاب نوع و مشخصات پمپ مهمترین نکته هماهنگی آن با الکتروموتور آسانسور هیدرولیک است. نرخ جریان پمپ و محدوده فشار کاری آن باید در سازگار کامل با الکتروموتور و توان آن تعیین شود. همچنین نوع پمپ و اتصالات آن تعیین کننده نوع و ساختارالکتروموتور است. در آسانسورهای هیدرولیک معمولا از یک پمپ اسکرو استفاده می شود که با الکتروموتورهای مستغرق ویژه ای هماهنگ هستند.

 

انواع پمپ آسانسور هیدرولیک

همانطور که گفته شد پمپ یکی از اجزای آسانسورهای هیدرولیک است. در اغلب آسانسورهای هیدرولیک از انواع پمپ های اسکرو استفاده می شود. با این حال در برخی پروژه ها پمپ های دنده ای نیز مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین در زیر به بررسی این دو نوع پمپ می پردازیم.

 

پمپ اسکرو آسانسور هیدرولیک

پمپ های اسکرو screw  کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارند. این پمپ ها بسته به عملکرد و ساختار به سه نوع تک اسکرو، دو اسکرو و سه اسکرو تقسیم می شوند. پمپ اسکرو مورد استفاده در آسانسورهای هیدرولیک دو ویژگ مهم دارد. اول اینکه در مقایسه با انواع پمپ های دیگر نرخ  جریان بسیار بالاتر میتواند داشته باشد. دوم اینکه محدوده فشار کاری پمپ پایین تا متوسط است. حرکت پمپ های اسکرو آسانسور هیدرولیک بسیار کم صدا است و نرخ جریان یکنواخت تر دارند.

 

پمپ دنده ای

پمپ های دنده ای Gear pump  بیشتر کاربرد صنعتی دارند. در برخی از بالابرها یا آسانسورهای خاص به دلایل خاصی از جمله صرفه جویی در قیمت یا تامین شرایط لازم برای کار تحت فشار بالا از این نوع پمپ استفاده می شود. بهتر است فقط در جایی که فشار کاری بالاست و نرخ جریان مورد نیاز سیستم کم است از پمپ های دنده ای استفاده شود. جریان پمپ دنده ای معمولا دارای ضربان است و سر و صدای پمپ زیاد است.

 

مقایسه پمپ اسکرو و دنده ای

مقایسه پمپ دنده ای با اسکرو از نظر جریان

پمپ های اسکرو برای تولید جریان بالا طراحی شده اند. در حالیه که پمپ های دنده ای با زحمت زیاد می توانند جریان های بالا ایجاد کنند. ساختار پمپ اسکرو به گونه ای است که یک پمپ نسبتا کوچک می تواند جریان بسیار بالایی ایجاد کند. در آسانسورها بطور معمول نیاز به جریان بالا برای تامین سرعت قابل قبول داریم.

 

مقایسه پمپ اسکرو و دنده ای بر اساس فشار کاری

پمپ های اسکرو برا تحمل فشار بالا ساخته نشده اند. در سوی مقابل پمپ های دنده ای براحتی فشار بالا را تحمل می کنند. بعضی از پمپ های دنده ای قابلیت عمل کردن در فشارهای کاری بسیار بالا را دارند. اما در آسانسورها به دلایل گوناگون ترجیح بر این است که فشار تا حد امکان پایین نگه داشته شود.

 

پمپ اسکرو ساخت ایتالیا

در بازارهای جهانی معمولا پمپ های هیدرولیک اسکرو در کشورهای آلمان، ایتالیا، هند و چین تولید می شوند. در شرکت ایتالیایی به صورت تخصصی به تولید پمپ اسکرو ساخت ایتالیا فعالیت میکنند که در ادامه معرفی میکنیم.

 

پمپ اسکرو ستیما Settima  ایتالیا

شرکت ستیما یکی از شرکت های مشهور سازنده پمپ های هیدرولیک در کشور ایتالیا است. پمپ اسکرو ستیما با پوسته آلومینیومی که دارای محدوده وسیعی از نرخ جریان است که برای کاربردها و ظرفیت های گوناگون در آسانسور مورد استفاده قرار میگیرد.

 

پمپ اسکرو سیم seim ایتالیا

شرکت سیم در کشور ایتالیا نیز یکی از معتبرترین برندهای پمپ هیدرولیک آسانسور را ارائه می نمایند. پمپ اسکرو seim  ایتالیا از نظر کیفیت عملکرد و ویژگی های ساختاری محصولات این در شرکت در یک سطح قرار میگیرند. در صورتی که طراحی سیستم به درستی صورت گرفته باشد این نوع پمپ عملکرد مطلوبی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط