بررسی سرعت آسانسور هیدرولیک

سرعت آسانسورهای هیدرولیکی

فهرست مطالب

سرعت آسانسور هیدرولیک

سرعت آسانسور هیدرولیکی یکی از چالش های پیش روی طراحان است. به بیانی روشن، آسانسورهای هیدرولیک نمی توانند سرعت بالایی داشته باشند. حداکثر سرعت آسانسورهای هیدرولیک در شرایط معمول 0.63 متر بر ثانیه است که با در نظر گرفتن تمهیداتی می توان سرعت را تا حداکثر 1 متر بر ثانیه رساند. در واقع می توان آسانسورهای هیدرولیک را از لحاظ سرعت در محدوده آسانسورهایی با سرعت کم تا متوسط کلاسه بندی کرد. اما نکات مهمی در این رابطه وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود.

سرعت آسانسور چگونه تعیین می شود

سرعت آسانسور یک پارامتر مستقل نیست. مهمترین عامل تاثیر گذار بر تعیین مقدار سرعت یک آسانسور پارامتر طول مسیر یا همان ارتفاع جابجایی است. به بیانی ساده برای ساختمانی با ارتفاع بلند بهتر است سرعت آسانسور بالا باشد؛ در حالی که آسانسورهای سریع برای ساختمان های کم ارتفاع مناسب نیستند.

آسانسورهای هیدرولیکی سرعت مناسبی دارند

کاربردهای صحیح آسانسورهای هیدرولیک در ساختمان هایی با ارتفاع کم تا متوسط است. با در نظر گرفتن این موضوع و این اصل مهم که آسانسورهای هیدرولیک سرعت کم تا متوسطی نیز دارند می توان اینگونه نتیجه گیری کرد:

آسانسورهای هیدرولیک با توجه به طول مسیرشان سرعت کاملا مناسبی دارند.

 

سرعت و حرارت روغن

دمای بیش از حد مجاز روغن در آسانسورهای هیدرولیک باعث اختلال شدید می شود. سرعت بالا و ترافیک زیاد در آسانسورهای هیدرولیک منجر به افزایش دمای روغن می شوند. به همین دلیل است که آسانسورهای هیدرولیک برای سرعت های بالا و ترافیک های زیاد گزینه های مناسبی نیستند.

محاسبه سرعت آسانسور هیدرولیکی

با تمام توضیحاتی که درباره چگونگی تعیین سرعت آسانسور هیدرولیکی و پارامترهای تاثیرگذار ارائه شد، اکنون باید نحوه محاسبه سرعت را در این نوع آسانسورها مورد بررسی قرار داد. برای این منظور به اصول و مبانی مهندسی سیستم های هیدرولیک مراجعه می شود. سرعت حرکت جک، به دو فاکتور کلیدی یعنی نرخ جریان از یک سو و مساحت مقطع پیستون از سوی دیگر بستگی دارد. این موارد در ادامه شرح داده می شوند.

نرخ جریان پمپ و سرعت

اولین پارامتر در محاسبه سرعت نرخ جریان سیال در سیستم است. نرخ جریان سیال توسط پمپ هیدرولیک تعیین می شود و همچنین تابعی از فشار، ویسکوزیته سیال و دما می باشد. جریان سیال در سیستم را با Q نشان می دهند. میزان حجم سیال که در واحد زمان عبور می کند را به عنان نرخ جریان تعریف می کنند. بنابراین با کمیتی که حجم را بر زمان تقسیم می کند اشاره می شود. در محاسبات آسانسورهای هیدرولیک معمولا نرخ جریان با واحد اندازه گیری لیتر بر دقیقه تعریف می شود.

در سیستم هیدرولیک نرخ جریان پمپ رابطه ای مستقیم با سرعت دارد. بنابراین هر اندازه نرخ جریان پمپ هیدرولیک افزایش یابد، سرعت آسانسور هیدرولیک نیز افزایش می یابد.

پیستون جک و سرعت

فاکتور بعدی تاثیر گذار در سرعت آسانسور هیدرولیک سطح مقطع پیستون یا شفت جک است. این اندازه که معمولا با A نشان داده می شود و با مجذور سانتیمتر مشخص می شود با سرعت آسانسور نسبت معکوس دارد. به عبارتی اگر سطح مقطع پیستون بزرگتر شود، سرعت آسانسور هیدرولیک کاهش می یابد. البته نحوه انتخاب مساحت پیستون موضوعی دیگر است که تحت تاثیر عوامل دیگر مانند وزن کل، طول مسیر و نوع سیستم تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط