آسانسور و انواع آن

آسانسور

در این مطلب ابتدا آسانسور تعریف و سپس، به بررسی انواع آسانسورها پرداخته می شود. دسته بندی آسانسورها از نظر کاربرد، مکانیزم عملکرد، و همچنین شیوه کنترل سرعت، درب و … به طور کامل طرح شده اند. در بخش ابتدایی، دسته بندی آسانسورها بر مبنای نوع کاربرد، انواع آسانسورهای تتالیفت در قالب آسانسورهای مسافری، باری، بیمارستانی، صنعتی و … معرفی شده اند. در ادامه مطالب کلیاتی درباره مشخصات، نصب و مقایسه انواع و قیمت آسانسور درج شده است. با ما همراه شوید تا همه چیز درباره آسانسور را بررسی کنیم.

فهرست

انواع آسانسور بر اساس کاربرد

آسانسورها را می توان بر اساس کاربردشان معرفی کرد. در این صورت آسانسورهای مسافری، آسانسورهای باری و سنگین، آسانسورهای خودروبر، آسانسورهای بیمارستانی و همچنین آسانسورهای صنعتی از یکدیگر تفکیک می شوند. در این بخش دسته بندی های مشخصی از انواع آسانسورهای تتالیفت ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر با هر یک از این نوع آسانسورها می توانید از طریق لینک مربوطه به صفخه اختصاصی مراجعه کنید.

انواع آسانسورهای مسافری

آسانسورهای مسافری همانطور که از نامشان پیداست برای جابجایی افراد بین طبقات ساختمان ها طراحی می شوند. در مجموعه تتا لیفت، انواع آسانسورهای مسافری بر اساس نوع کاربری و ویژگی هایشان به صورت زیر دسته بندی شده اند. 

این آسانسورها در ساختمان های مسکونی، اداری، مراکز تجاری، ساختمان های عممی و آموزشی، هتل ها و … کاربرد دارند.

اسانسور خانگی

آسانسور خانگی

آسانسور خانگی چیست؟ آسانسورهای خانگی Home elevator به آسانسورهای کوچکی گفته میشود که در خانه ها برای جابجایی مسافرین بین طبقات نصب میشوند. کاربرد آسانسورهای خانگی بیشتر در خانه ها و ویلاهای دو تا چهار طبقه است. استفاده از آسانسورهای

بیشتر »
اسانسور مسافری

آسانسور مسافربر

آسانسور مسافربر کاربرد وسیعی در انواع ساختمان ها دارد. انواع آسانسورهای مسافری در سیستم های کششی و هیدرولیک با ظرفیت های گوناگون در تناسب با شرایط ساختمانی، طراحی و اجرا می شوند. کاربرد آسانسورهای مسافربر آسانسورهای مسافربر در ساختمان های

بیشتر »
آسانسور لوکس شیشه ای

آسانسور پانورامیک

آسانسورهای پانورامیک آسانسورهای لوکس و گران قیمتی هستند که با کابین هایی به شکل دایره، نیم دایره، چند ضلعی یا مستطیل با استفاده از شیشه اجرا می شوند. در این نوع آسانسور که بیشتر در هتل ها، رستوران ها و برخی مراکز تجاری اجرا می شوند، مسافران در حال حرکت آسانسور می توانند فضای خارج از کابین را مشاهده کنند.

بیشتر »
آسانسور ویلچر بر

آسانسور ویلچربر

آسانسور ویلچربر، نوعی از آسانسورهای مسافری مناسب برای جابجایی افراد با ویلچر می باشد. شکل و ابعاد کابین آسانسور و همچنین درب های کابین و طبقات، باید مطابق الزامات خاصی طراحی و اجرا گردند. همچنین برخی از عملکردهای الکتریکی و پانل های فرمان و احضار و هشدارها در انطباق با شرایط بهره برداری افراد کم توان مناسب سازی می شوند.

بیشتر »

انواع آسانسورهای بیمارستانی

آسانسورهای برانکاردبر و انواع آسانسورهای تخت بر در گروه آسانسورهای بیمارستانی یا اصطلاحا بیماربر قرار میگیرند. آسانسورهای تخت بر اساس ظرفیت و ابعاد کابین به چند تیپ متفاوت تقسیم بندی می شوند. 

آسانسور برانکاردبر

آسانسور برانکاردبر

آسانسور برانکاردبر، یکی از پرکاربردترین انواع آسانسور است که در بسیاری از ساختمان های مسکونی، تجاری و البته در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی الزامی است.
آسانسورهای برانکاردبر با ظرفیت 1000 کیلوگرم معادل 13 نفر طراحی می شوند.

بیشتر »
اسانسور بیماربر تحت بر

آسانسور تخت بر بیمارستانی

آسانسور تخت بر بیمارستانی یکی از انواع آسانسورهای بیماربر است که در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی بمنظور جابجایی بیماران با تخت بیمارستانی بین طبقات طراحی و اجرا می شود. کابین، درب ها و برخی تجهیزات و متعلقات این نوع آسانسورها می بایست از استانداردهای خاصی تبعیت نمایند.

بیشتر »

انواع آسانسورهای سنگین

انواع آسانسورهای باربر، خودروبر و … در این گروه از آسانسورهای تتالیفت قرار می گیرند. طراحی و ساختار این تیپ آسانسورها در تناسب با ظرفیت بار سنگین متفاوت است. در ادامه انواع آسانسورهای این گروه بطور مختصر معرفی شده و برای اطلاعات بیشتر می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اسانسور بار و مسافر

آسانسور بار و مسافر

آسانسورهای بار و مسافر به آن دسته از آسانسورهای باری گفته می شود که در ساختمان های مسکونی، تحاری و اداری بمنظور جابجایی بار و مسافر بکار گرفته می شوند. آسانسورهای بار و مسافر از نظر استانداردهای ایمنی از کلیه الزامات آسانسورها مسافری تبعیت کرده و کابین و تجهیزات آنها بنحوی طراحی می شوند که برای جابجایی بار مناسب باشند.

بیشتر »
آسانسور لیفتراک بر

آسانسور لیفتراک بر

آسانسورهای لیفتراک بر به انواع از آسانسورهای باری سنگین گفته می شود که در کارخانجات و مراکز صنعتی و انبارها جابجایی بار به همراه وسیله انتقال بار از جمله لیفتراک، استاکر، تراک ها و … را انجام می دهد. این نوع آسانسورها به فراخور شرایط بهره برداری و ساختمانی با سیستم های هیدرولیک و کششی اجرا می شوند.

بیشتر »

آسانسور باربر صنعتی

آسانسورهای باربر صنعتی در اغلب کارخانه ها، انبارها، پتروشیمی ها، و بطور کلی مراکز و سایت های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. کاربرد این نوع آسانسورها، جابجایی بارهای سنگین بین طبقات است. در طراحی و اجرای آسانسورهای صنعتی، ابعاد و شکل و جنس کابین و درب ها کاملا در انطباق با شرایط بهره برداری صورت می گیرد.

بیشتر »
اسانسور ماشین بر

آسانسور خودروبر

آسانسورهای خودروبر در کشورهای پیشرفته به دلیل صرفه جویی قابل توجهی که در فضای ساختمانی به دست می دهند محبوبیت بالایی دارند. این نوع آسانسورها معمولا با استفاده از مکانیزم هیدرولیک اجرا می شوند. البته سیستم محرکه کششی نیز در بسیاری از ساختمان ها با تعداد طبقات بالا (پارکینگ) مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر »

انواع آسانسور بر مبنای مکانیزم

آسانسورها با بهره گیری از روش ها و مکانیزم های گوناگونی عمل می کنند. در فرایند انتخاب، مکانیزم های رایج آسانسور مانند سیستم های کششی، هیدرولیک، دنده شانه و … پیش روی طراحان قرار دارد. این مکانیزم ها در تناسب با شرایط ساختمانی و بهره برداری بررسی می شوند. مولفه های مهمی نظیر سرعت، طول مسیر، ابعاد کابین و ظرفیت در تعیین نوع مکانیزم تاثیر مستقیم دارند.

مکانیزم کششی

آسانسورهای کششی Traction از یک موتور الکتریکی، فلکه های هرزگرد، طناب های فولادی و وزنه های تعادل برای جابجایی کابین بهره میگیرند. این نوع از آسانسورها می توانند با سرعت های بالا در ساختمان های مرتفع جابجایی مسافران را صورت دهند. موتور آسانسورهای کششی معمولا با استفاده از یک گیربکس سرعت و قدرت را برای وضعیت مناسب حرکت آسانسور تعدیل می نمود. در واقع در این مدل، آسانسور به وسیله یک موتورگیربکس نیروی لازم برای حرکت را تامین می کند.

روش دیگری نیز توسعه یافته که در آن آسانسور با استفاده از یک موتور بدون گیربکس عمل میکند. یه این موتورها نوع گیرلس Gear-less گفته می شود. موتورهای گیرلس راندمان و عملکرد مطلوب تری دارند.

اسانسور کششی

مکانیزم هیدرولیک

انواع گوناگونی از آسانسورهای هیدرولیک رواج دارند. بطور کلی این نوع آسانسورها بر پایه نوع جانمایی و آرایش جک هیدرولیک دسته بندی می شوند. سیستم های هیدرولیک در بسیاری از صنایع از حمله جرثقیل ها، ماشین آلات راه و ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل مانند لیفتراک ها و … کاربرد وسیعی دارند. برخی از خصایص سیستم های هیدرولیک باعث شده که در کاربرد آسانسورهای غیرمرتفع از جمله بهترین راهکارها طلقی شود.

آسانسور هیدرولیکی

مکانیزم وینچ

مکانیزم وینچ کاربردهای خاصی دارد و به طور معمول در آسانسورهای متعارف مورد استفاده قرار نمی گیرد. یکی از مشکلات این سیستم، محدودیت های ساختاری در تامین ایمنی لازم است. به این دلیل سیستم های وینچ بیشتر در بالابرهای باربر با ارتفاع جابجایی کم مورد استفاده قرار میگیرد.

سیستم وینچی

مکانیزم دنده شانه

مکانیزم دنده شانه کاربردهای صنعتی و کارگاهی دارد. در این نوع آسانسور، از یک شانه دنده ثابت مستخکم عمودی در طول مسیر استفاده می شود. یک سیستم مخرکه مجهز به موتور گیربکس با چرخدنده متناسب، روی کابین مستقر شده و با حرکت روی شانه دنده، کابین را به بالا و پایین هدایت می کند. کاربرد سیستم دنده شانه ای یا همان Rack and Pinion بیشتر در آسانسورهای مصالح بر کارگاهی در پروژه های ساختمان سازی است.

آسانسور مصالح بر

مکانیزم اسکرو

از مکانیزم اسکرو بیشتر در بالابرها و آسانسورهای خدماتی مانند سیستم های پلتفرم لیفت و ویلچرلیفت و برخی سیستم های هوم لیفت بهره برداری می شود. مهمترین محدودیت این مکانیزم ارتفاع جابجایی است و نمی توان از آن در سیستم های با ارتفاع و سرعت بالا استفاده کرد.

آسانسور اسکرو

آسانسورهای مغناطیسی

آسانسورهای مغناطیسی نوعی از مکانیزم های جدید در حال توسعه هستند. مهندسین و تکنولوژیست ها در حال پیشبرد قابلیت های حیرت انگیزی از انواع آسانسور مغناطیسی می باشند که حرکت های چند بعدی را فراهم می سازد. البته هنوز این نوع سیستم های مغناطیسی به مرحله کاربردهای متعارف و تجاری نرسیده اند.

آسانسور مغناطیسی

آسانسورهای وکیوم

آسانسورهای وکیوم نیز کاربرد تجاری وسیعی ندارند. برخی نمونه های اولیه این سیستم در کاربردهای هوم لیفت با طول مسیر و ظرفیت کم توسعه داده شده اند. در هر صورت کارایی و اثربخشی این نوع مکانیزم برای انواع گوناگون آسانسور هنوز در مرحله ارزیابی است.

آسانسور وکیوم

انواع آسانسور بر اساس مکانیزم درب

نوع و مکانیزم درب بخش بسیار مهم دیگری در تمام آسانسورها است. درب ها را می توان یکی از مهمترین اجزای هر آسانسور دانست. این اهمیت آن قدر بالا است که در برخی مواقع انواع آسانسور بر اساس نوع و مکانیزم درب ها دسته بندی می شوند. در زیر تعاریف مختصری از هر یک از انواع آسانسور در این رابطه ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به مطلب اختصاصی در همین سایت تحت عنوان درب آسانسور مراجع کنید.

درب تله سانترال

 

آسانسورهایی با درب فول اتوماتیک

این نوع آسانسورها در بخش درب بصورت کامل اتوماتیک عمل می کنند. آسانسورهایی که هم درب کابین و هم درب طبقات خودکار دارند با عنوان فول اتوماتیک شناخته می شوند.

آسانسورهایی با درب نیمه اتوماتیک

نوع دیگری از انواع آسانسور به نیمه یا سمی اتوماتیک معروف هستند. در این نوع آسانسور درب کابین اتوماتیک است ولی ایستگاه ها به صورت دستی عمل میکنند.

آسانسورهایی بدون درب کابین

در ساده ترین نوع آسانسور، کابین بدون درب بوده و درب طبقات نیز بصورت دستی عمل می کند. اینگونه آسانسورها که پیشتر رایج بودند امروزه صرفا در کاربردهای صنعتی و باری با سرعت کم عمل می کنند.

انواع آسانسور بر اساس نوع موتورخانه

تجهیزات نیرو محرکه، گاورنر، تابلوی فرمان و برخی دیگر از ادوات آسانسور در اتاق موتور خانه قرار می گیرند. بطور معمول آسانسورها دارای یک اتاق مجزا با این عنوان می باشند. اگرچه این روزها آسانسورهایی تحت عنوان روملس یا بدون موتورخانه شهرت زیادی یافته اند. در این بخش به بررسی انواع آسانسور بر اساس موتورخانه پرداخته شده است.

آسانسورهای با اتاق موتورخانه

آسانسورهای کلاسیک کششی دارای اتاقی مجزا بعنوان اتاق موتورخانه می باشند. این اتاق معمولا دربالای چاه آسانسور قرار می گیرد. در برخی از آسانسورهای کششی به اقتضای شرایط ساختمانی، اتاق موتورخانه در تراز ایستگاه پایینی در کنار چاه آسانسور استقرار می یابد. در آسانسورهای هیدرولیک نیز اتاق موتورخانه معمولا در تراز ایستگاه پایینی در کنار یا حتی با فاصله از چاه آسانسور مستقر می شود.

آسانسورهای بدون اتاق موتورخانه

نوع خاصی از آسانسورها بدون اتاق موتورخانه قابل نصب می باشند. در نصب این گونه آسانسورها از تجهیزات نیرو محرکه و کنترلی خاصی بهره گرفته می شود. آسانسورهای کششی این نوع از یک موتور گیرلس روملس مخصوص نیرو میگیرند. همچنین سیستم های هیدرولیک خاصی برای این منظور توسعه داده شده اند که تحت عنوان پاوریونیت های روملس شناسایی می شوند.

دسته بندی آسانسورها بر اساس نحوه کنترل سرعت

همواره طریق کنترل سرعت یکی از چالش ها و مسائل مهم تکنولوژیک در توسعه آسانسورها بوده است. در طول زمان روش های گوناگونی برای کنترل سرعت آسانسورها و افزایش مطلوبیت سفر توسعه یافته است. در این بخش به انواع سیستم های کنترل سرعت رایج می پردازیم.

آسانسورهای تک سرعته

اولین نوع آسانسورهای امروزی از یک سیستم کنترل سرعت ساده بهره می گرفتند. هنوز هم برخی از آسانسورهای باری و صنعتی از نوع تک سرعته می باشند. در این نوع سیستم کنترل آسانسور بلافاصله با فرمان حرکت با یک سرعت خطی ثابت استارت و در نهایت بصورت ناگهانی توقف می کند. باید توجه داشت که آسانسورهای با سرعت پایین مانند هوم لیفت ها که عموما با سرعت حداکثر 0.15 متر بر ثانیه حرکت می کنند نیز از نوع تک سرعته می باشند. هر چند می توانند به مکانیزم هایی برای استارت و استاپ نرم و تدریجی مجهز باشند.

آسانسورهای دوسرعته

آسانسورهای دوسرعته کیفیت حرکت بالاتری در مقایسه با آسانسورهای تک سرعته ایجاد می کنند. در این نوع آسانسورها، موتور کششی قابلیت حرکت با دو سرعت نامی و سرعت پایین را دارد. برای مثال پیش از توقف آسانسور ابتدا سرعت نامی به سرعت پایین شیفت کرده و سپس متوقف می شود. در نتیجه مسافرین داخل کابین با یک توقف زلزله وار ناگهانی مواجه نمی شوند.

آسانسورهای VVVF

سیستم های VVVF با بهره گیری از اینورتر، با تغییرات ولتاژ فرکانس را تغییر داده و در نتیجه سرعت حرکت موتور را تحت کنترل قرار میدهد. با بهره گیری از سیستم های فرکانس متغیر آسانسور سرعت را در تناسب با موقعیت کابین تغییر می دهد. در این روش، پیش از توقف نهایی سرعت آسانسور به تدریج کاهش یافته و در نهایت متوقف می شود. با بهره گیری از این سیستم مسافرین استارت و توقف بسیار آرام و نامحسوسی را تجربه می کنند.

انواع آسانسور بر مبنای کاربرد

هنگامی که از آسانسور نام برده می شود اغلب توجه ها به آسانسورهای مسافربر در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری معطوف می شود. در حالیکه این قبیل ساختمان ها، تنها بخشی از کاربردهای وسیع انواع آسانسورها را شامل می شوند. در بسیاری از صنایع از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، سیمان، صنایع خودرو، هواپیما، کشتی و … انواع آسانسورهای صنعتی بعنوان تسهیلات مهم در خطوط تولید، مونتاژ، انبار و لجستیک نقش آفرینی می کنند.

در حالیکه آسانسورهای مخصوص در بیمارستان ها، بیماران را با تخت و برانکارد بین طبقات انتقال می دهند، آسانسورهای سریع السیر در آسمان خراش ها بطور مستمر مسافرین را در میان طبقات جابجا می کنند. در برخی از پارکینگ های طبقاتی جابجایی خودروها بواسطه آسانسورهای خودروبر صورت میگیرد و در کارخانجات و انبارها آسانسورهای فوق سنگین لیفتراک ها را با بارشان حمل میکنند.

کاربردهای خانگی و ویلایی

کاربردهای عمومی

کاربردهای بیماربر

کاربردهای سنگین

کاربردهای صنعتی و خاص

 

قیمت آسانسور

از آنجاییکه اجرای آسانسور به صورت پروژه صورت می گیرد و جزییات آن در هر پروژه متفاوت است قمیت آسانسور نیز برای هر پروژه بصورت کامل محاسبه و اعلام می شود. می توان قیمت یا هزینه کل آسانسور را بمنظور براوردها و ارزیابی های مالی و اقتصادی در چند بخش اصلی کلاسه بندی کرد.

بخش اول قیمت تجهیزات و قطعات می باشد. قیمت آسانسور تا حدود زیادی تابع نوع و برند تجهیزات اصلی، کابین و درب و سایر قطعات می باشد. بخش دوم هزینه های ساختمانی شامل احداث چاه آسانسور، اتاق موتورخانه و همچنین آهنکشی چاه است. هزینه های نصب و راه اندازی بخش دیگری از قیمت کل آسانسور را تشکیل می دهند.

اما بخش مهم دیگری که قالبا در ارزیابی های اولیه از نظر دور می ماند، هزینه های مصرفی (شامل هزینه انرژی و لوازم یدکی مصرفی) و هزینه های سرویس و نگهداری است. این بخش از هزینه ها باید در ارزیابی های قیمت کل آسانسور مورد بررسی قرار گیرد زیرا در بلندمدت قابل توجه هستند. 

مولفه های موثر در قیمت آسانسور

با در نظر گرفتن مطالب بخش گذشته برای تهیه براورد قیمت آسانسور باید موارد زیر به دقت تعیین شوند. بدون شک بدون در دست داشتن مشخصات زیر براورد قیمت آسانسور امکان پذیر نمی باشد.

  • ظرفیت آسانسور
  • طول مسیر و تعداد توقف آسانسور
  • مکانیزم عملکرد و سرعت دستگاه
  • نوع کابین و درب ها
  • وضعیت موتورخانه

نصب آسانسور

عملیات نصب و راه اندازی آسانسور مجموعه ای از فعالیت های تخصصی است که از ابتدای آماده سازی چاهک تا راه اندازی کامل تجهیزات و تحویل ادامه دارد. بنابراین برخی از مراحل از جمله ساخت چاهک، آماده سازی دیواره های چاه، پلیت گذاری و آهنکشی، ساخت اتاق موتورخانه و … با هماهنگ مجری آسانسور توسط سازندگان ساختمان انجام می شود. بخش نصب و راه اندازی جهیزات آسانسور که فعالیتی کاملا تخصصی است باید توسط افراد کارآزموده و متخصص صورت گیرد. 
نصب و راه اندازی در پروژه های شرکت تتالیفت، با رعایت اصول فنی، ضوابط ایمنی و استاندارد و بهره گیری از نیروهای ماهر و متخصص مطابق نقشه های از پیش تهیه شده و چک لیست های مدون صورت می گیرد. همچنین در شرکت توسعه تجهیزات صنعتی مراحل گوناگون نصب و راه اندازی توسط مدیران فنی و مسئولین مربوطه تحت پایش مستمر و کنترل کیفیت قرار دارد.

شرکت آسانسور تتالیفت