موتور آسانسور هیدرولیک

الکتروموتور هیدرولیک آسانسور

فهرست مطالب

یکی از اصلی ترین قطعات آسانسور، موتور است.موتور آسانسورهای هیدرولیک عامل تامین قدرت برای حرکت است. موتور آسانسور هیدرولیک به عنوان یک مبدل انرژی در سیستم عمل میکند. با دریافت انرژی الکتریکی به عنوان ورودی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی پمپ را به گردش درمی آورد. همچنین شما میتوانید با مراجعه به مقاله پمپ هیدرولیک آسانسور اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع پمپ مطالعه نمایید.

انواع موتور آسانسور هیدرولیک

همانطور که میدانید آسانسور هیدرولیک دارای قطعات مختلفی است مانند جک آسانسور هیدرولیک، پاوریونیت آسانسور هیدرولیک و … که هر یک از این اجزا خود در انواع متفاوتی ساخته می شوند.موتور آسانسور هیدرولیک دارا انواع مختلفی است که الکتروموتورهای مورد استفاده در آسانسور هیدرولیک را میتوان به دو نوع اصلی دسته بندی کرد. دسته اول موتورهای داخل روغن هستند و دسته دوم موتورهای خارج از روغن هستند که کاربرد کمتری  دارند.

مشخصات موتور آسانسور

توان نامی موتور آسانسور هیدرولیک

میزان توان موتور بر اساس توان مورد نیاز سیستم تعیین می شود. توان مورد نیاز برای موتور آسانسور هیدرولیک از دو طریق محاسبه می شود. روش اول محاسبه بر اساس پارامترهای هیدرولیک است. در این روش، توان برابر با حاصلضرب فشار و نرخ جریان سیستم است. البته ضرایب ایمنی و اطمینان لحاظ می شود. روش دوم محاسبه توان بر اساس فرمول های مکانیکی. در فرمول های مهندسی توان بر حسب سرعت و نیروی کل سیستم محاسبه می شود. البته توان واقعی موتور کمتر از توان نامی آن است.

راندمان موتور هیدرولیک

یکی دیگر از مشخصه های مهم راندمان یا کارایی موتور الکتریکی  آن است. راندمان به میزان خروجی سیستم در مقایسه با ورودی سیستم اشاره دارد. بطور معمول برای سنجش راندمان از عددی بصورت درصد استفاده می شود که فاقد دیمانسیون است. همواره راندمان سیستم ها کمتر از 1 است. موتورهای هیدرولیک آسانسور در تناسب با برند، ویسکوزیته روغن، پمپ، طراحی سیستم و مشخصه های موتور راندمان گوناگونی دارند.

جریان نامی موتور

یکی دیگر از مشخصات بسیار مهم الکتروموتور جریان نامی است. جریان نامی موتور شدت برق مورد نیاز برای عملکرد در توان و ولتاژ مشخص را بیان می دارد. ممکن است در عمل جریان واقعی مصرفی در تناسب با بار دستگاه و سایر فاکتورها نسبت به جریان نامی متفاوت باشد. در انتخاب موتور در طراحی آسانسور هیدرولیک جریان نامی باید مورد توجه قرار گیرد. جریان برق موجود در ساختمان باید بتواند جریان موتور را تامین کند.

جریان راه اندازی موتور

میزان جریان راه اندازی، جریان برقی است که موتور در لحظه استارت نیاز دارد. این جریان از مقدار جریان نامی بسیار بالاتر است. برای کاهش جریان راه اندازی موتور آسانسور هیدرولیک از دو روش استففاده می شود. روش اول راه اندزی با استفاده از سافت استارتر است. روش دوم راه اندازی ستاره مثلث است.

ولتاژ موتور

ولتاژ موتور باید در انطباق با ولتاژ برق در دسترس انتخاب شود. موتورهای تکفاز در ایران می توانند با ولتاژ 220 ولت عمل کنند. موتورهای سه فاز نیز ولتاژی معادل 380 ولت دارند. البته باید توجه داشت که الکتروموتورها در تناسب با ولتاژ برق کشور مصرف کننده سفارشی سازی شده باشند.

سرعت موتور

تعداد دور کاملی که روتور در واحد زمان چرخش می کند برابر با سرعت یا اصطلاحا دور موتور است. برای مثال الکتروموتوری با سرعت 1400 دور، به اندازه 1400 دور کامل در دقیقه میچرخد. سرعت یا دور موتور در واقع از نظر فیزیکی سرعت زاویه ای است.  واحد اندازه گیری آن دور بر دقیقه rpm است.

موتورهای داخل روغن (مستغرق)

در بیشتر آسانسورهای هیدرولیک از الکتروموتورهای داخل روغن یا به عبارتی مستغرق submersible استفاده می شود. موتورهای داخل روغن در مقایسه موتورهای خشک پوسته بسیار ساده و بازی دارند. سیستم خنک کاری موتور از طریق روغن مخزن است و نیازی به هواکش ندارند. این موتورها در مقایسه، حجم و وزن بسیار کمتری دارند و به خوبی با پمپ های اسکرو کوپل می شوند. کوپلینگ موتورهای آسانسور هیدرولیک کمی متفاوت است. در این روش کوپلینگ موتور دارای هالوشفت (مادگی) است و پمپ دارای شفت است. شفت پمپ اسکرو وارد هالوشفت موتور مستغرق آسانسور می شود.

موتور داخل روغن اس بی SB ایتالیا

موتورهای داخل روغن ساخت شرکت اس بی SB ایتالیا مخصوص کاربرد آسانسور طراحی شده اند. این الکتروموتورها از 1/1 کیلووات تا 54 کیلووات و بیشتر توان دارند. سرعت گردش موتور بسته به شرایط مصرف کننده 1500 یا 3000 دور است.

موتور مستغرق المو ELMO  ایتالیا

شرکت المو در کشور ایتالیا یکی دیگر از تولیدکنندگان تخصصی در زمینه موتورهای ذکر شده، است. این شرکت معتبر و شناخته شده طیف وسیع از انواع موتور مستغرق آسانسور هیدرولیک با مشخصات و ویژگی های متنوع را در محدوده محصولات خود ارائه مینماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط