بررسی ظرفیت در آسانسورهای هیدرولیک

آسانسور لیفتراک بر

فهرست مطالب

ظرفیت آسانسور را می توان یکی از اصلی ترین مشخصات فنی آن قلمداد کرد. تقریبا تعیین مشخصات و انتخاب بیشتر تجهیزات، سیستم محرکه و مشخصه های دیگر آسانسور به نحوی تابع ظرفیت و یا تحت تاثیر غیرمستقیم آن می باشند. در این مقاله موضوع ظرفیت آسانسور هیدرولیکی بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

ظرفیت آسانسور چیست؟

ظرفیت آسانسور به حداکثر بار مجازی که آسانسور قادر به حمل آن بوده و تجهیزات و مشخصات بر اساس آن طراحی و انتخاب شده اند اطلاق می گردد. ظرفیت بار را مستقل از وزن کابین و متعلقات ثابت بوده و با عنوان ظرفیت مفید نیز تعریف می شود. در انگلیسی به ظرفیت آسانسور Elevator capacity یا Payload گفته می شود. ظرفیت کمیت جرم است و با یکای اندازه گیری کیلوگرم در سیستم SI تعریف می شود.

ظرفیت آسانسور هیدرولیک

ظرفیت آسانسور هیدرولیک بنابر تعریف فوق نشان دهنده حداکثر بار مجازی است که  کابین آسانسور هیدرولیکی می تواند جابجا کند. چنانچه آسانسور از نوع مسافربر باشد، معمولا ظرفیت با تعداد نفر سنجیده می شود. در آسانسورهایی با ظرفیت 3 نفر به بالا، وزن هر نفر معادل 75 کیلوگرم در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال یک آسانسور 4 نفره ظرفیتی معادل 300 کیلوگرم و ظرفیت یک اسانسور 8 نفره برابر با 600 کیلوگرم می باشد.

وزن کابین آسانسور هیدرولیک

در محاسبه وزن کابین آسانسور هیدرولیک باید به نوع یوک یا کارسلینگ اسانسور توجه شود. همچنین سایر متعلقات از قبیل درب کابین، لوازم روی کابین مانند جعبه رویزیون و قطعات آویزان مانند تراولینگ کابل در نظر گرفته می شوند.

انواع آسانسور هیدرولیک بر اساس ظرفیت

ظرفیت آسانسورهای هیدرولیک طیف وسیعی را تشکیل میدهند. سیستم های هیدرولیک از کاربردهایی با ظرفیت بسیار پایین، مانند یک بالابر ساده فروشگاهی با ظرفیت 100 کیلوگرم تا آسانسورهای صنعتی فوق سنگین مانند آسانسور لیفتراک بر با ظرفیت 6000 کیلوگرم و بیشتر راهکارهای بسیار خوبی هستند. در ادامه اسانسورهای هیدرولیک را بر اساس ظرفیت به چهار گروه دسته بندی کرده و هر یک را شرح داده ایم.

آسانسورهای هیدرولیک ظرفیت پایین

به آسانسورهایی با ظرفیت کمتر از 4 نفر یا 300 کیلوگرم آسانسورهای سبک یا ظرفیت پایین گفته می شود. بیشتر آسانسورهای هیدرولیک با ظرفیت پایین کاربرد خانگی یا فروشگاهی دارند. آسانسورهای خانگی هیدرولیک معمولا با ظرفیت 2 یا 3 نفر ه طراحی می شوند. همچنین انواع بالابرهای سرویس و باری کوچک که با پلتفرم طراحی و اجرا می شوند در این دسته قرار می گیرند.

آسانسورهای هیدرولیک با ظرفیت متوسط

آسانسورهای مسافری معمولا بین 4 تا 13 نفر ظرفیت دارند. این آسانسورها شامل آسانسورهای مسافری مسکونی، اداری و تجاری، آسانسورهای ویلچربر، اسانسورهای پانورامیک، و … در گروه اسانسورهای هیدرولیک با ظرفیت متوسط قرار میگیرند.

آسانسورهای هیدرولیک با ظرفیت سنگین

آسانسورهای باری، آسانسورهای خودروبر، آسانسورهای صنعتی حمل بار، و کاربردهایی از این دست در گروه اسانسورهای هیدرولیکی سنگین دسته بندی می شوند. ظرفیت این آسانسورها با توجه به استانداردها، نیازمندی های کاربری و الزامات استاندارد تعیین می شود. معمولا آسانسورهای بار و مسافر، آسانسورهایی با ظرفیت بیشتر از 13 نفر مانند آسانسور برانکاردبر، آسانسور تخت بر بیمارستانی، آسانسورهای خودروبر و … در کلاس آسانسورهای سنگین هیدرولیک قرار می گیرند.

آسانسورهای هیدرولیکی فوق سنگین

اسانسورهای هیدرولیک فوق سنگین بیشتر کاربرد صنعتی دارند. معمولا به آسانسورهایی با ظرفیت های بیش از 5000 کیلوگرم آسانسورهای فوق سنگین گفته می شود. این نوع اسانسورها دارای ویژگی های خاصی می باشند و سیستم های هیدرولیک، جک و انواع تجهیزات و قطعات خاصی در تناسب با نیروهای گوناگونی که بر پیکره کابین و سازه وارد میشوند در آنها مورد استفاده قرار می گیرند. آسانسورهای لیفتراک بر و آسانسور های صنعتی با ظرفیت بسیار بالا در این دسته بندی جای می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط