پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک
در این مطلب انواع پاوریونیت آسانسور هیدرولیک، نحوه عملکرد و ساختار آن بررسی شده اند. قطعات و اجزای پاوریونیت ها معرفی و عملکرد هر یک از آنها شرح داده شده است. همچنین به نکات مهم در انتخاب و ویژگی های موثر در عملکرد آسانسورهای هیدرولیک پرداخته شده است.

فهرست مطالب

پاوریونیت در آسانسورهای هیدرولیک تامین نیرو برای حرکت و کنترل آن را برعهده دارد. دستگاهی متشکل از  ادوات هیدرولیک و ایمنی بمنظور کنترل و همچنین نیرومحرکه که وظیفه اصلی در عملکرد مطلوب آسانسور هیدرولیک را برعهده دارد. شاید بتوان مهمترین اجزای یک پاوریونیت را شیر کنترل، موتور و پمپ هیدرولیک دانست. این در حالی است که تجهیز پاوریونیت به بسیاری ادوات هیدرولیک و الکتریکی دیگر بمنظور تامین ایمنی و کیفیت حرکت مطلوب آسانسور ضروری است.

عملکرد پاوریونیت در آسانسورهای هیدرولیک

عملکرد یک آسانسور هیدرولیک را می توان تا حدود زیادی وابسته به پاوریونیت آن دانست. همانطور که در ادامه تشریح می شود، چگونگی کنترل سرعت آسانسور، و همچنین توان لازم برای چابجایی کابین بستگی به عملکردهای پاوریونیت دارد. یک پاوریونیت آسانسور هیدرولیک با کیفیت، ضمن ایجاد قدرت لازم برای جرکت و کنترل مناسب حرکت، دارای لوازم و عملکردهایی است که تا حدود زیادی ایمنی و کیفیت حرکت لازم آسانسور را تضمین می کنند.

اجزای اصلی پاوریونیت هیدرولیک

پاوریونیت ها، شامل اجزای متعددی هستند که هر یک وظیفه خاصی در عملکرد آسانسور، کنترل و ایمنی حرکت ایفا می نمایند. مهمترین اجزای پاوریونیت عبارت اند از شیرهای کنترل، شیر فشارشکن، شیر شل شدن سیم بکسل، شید قطع و وصل جریان، پمپ دستی، گرمکن، مخزن روغن، سوییچ های فشار، شیر قفل برگشت، شلنگ های داخلی و اتصالات، فبلترهای روغن، دریچه ورودی روغن، دریچه تخلیه روغن، سایلنسر، بافرهای ضدلرزش، پایه موتور و …

شیر کنترل هیدرولیک Control valve

یکی از اجزای اصلی پاوریونیت آسانسور هیدرولیک شیرهای کنترل چریان، هدایت و تنظیم جریان سیال عبوری در مسیر رفت به جک و برگشت به مخزن را برعهده دارند. آسانسورهای هیدرولیک تتالیفت، عمدتا به شیرهای کنترل محصول شرکت بلین و آلگی آلمان مجهز می باشند. برندهای مورد اشاره از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان در بین رقبای جهانی سرآمد هستند.

شیر کنترل بلین آلمان

موتور هیدرولیک Electro-motor

موتورهای هیدرولیک مورد استفاده در انواع آسانسور عموما از نوع مستغرق یا Submersible می باشند. این موتورها به خوبی با پمپ های اسکرو کوپل می شوند و عملکرد مناسبی در آسانسور دارند. موتورهای هیدرولیک تتالیفت از برندهای معتبری مانند SB و ELMO تامین می شود.

موتور آسانسور هیدرولیک

پمپ هیدرولیک Hydraulic pump

پمپ های هیدرولیک انواع گوناگونی دارند که در تناسب با نیازهای متنوع در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. در آسانسورهای هیدرولیک از پمپ های نوع اسکرو Screw استفاده می شود. تتالیفت در آسانسورهای هیدرولیک خود از پمپ های ساخت شرکت های معتبر آلمانی و ایتالیایی نظیر Seim و Settima  استفاده می کند.

پمپ اسکرو

هندپمپ هیدرولیک Hand-pump

تعبیه یک پمپ دستی در سیستم های هیدرولیک غیرمستقیم الزامی است. این موضوع به عملکرد پاراشوت در این نوع آسانسورها مربوط می شود. اگرچه تعبیه پمپ دستی یا همان هندپمپ در آسانسورهای هیدرولیک با جک مستقیم نیز می تواند بسیار مفید واقع شود.

هند پمپ بلین

شیر ربع گرد Ball valve

وجود یک شیر قطع و وصل جریان بین پاوریونیت و جک هیدرولیک در آسانسور الزامی است. در زمان خرابی، سرویس و انجام عملیات تنظیم لازم است خط اصلی جریان بین جک و شیر کنترل قطع شود. این شیر باید عملکردی دستی داشته باشد. معمولا در پاوریونیت ها از یک شیر توپی برای این منظور استفاده می شود.

شیر ربع گرد بلین

سوییچ فشار حداقل Pressure switch

سوییچ های فشار قطعات الکتریکی هیدرولیک هستند که با مکانیزمی هیدرولیکی فشار سیستم را بصورت مداوم پایش می نمایند. آنها می توانند از نوع یک حدی یا دو حدی باشند. سوییچ های تک حدی قابلیت تعریف حد مجاز از یک سمت را دارند. بعنوان مثال سوییچ فشار حد پایین صرفا برای کنترل فشار و جلوگیری از عملکرد در صورتی که فشار از حد تعریف شده پایین تر باشد عمل می کند. این در حالی است که این سنسور هیچ محدودیتی برای کنترل حدود بالای فشار در نظر نمی گیرد. بطور متداول سیستم های آسانسور هیدرولیک از سوییچ های یک حدی استفاده می کنند.

سوییچ فشار حد بالا هنگامی که فشار در سیستم از حد مشخصی بالاتر رود یک مدار الکتریکی را قطع یا وصل می کند. به همین شکل سوییچ حد پایین فشار مدار االکتریکی را هنگام کاهش غیرمجاز فشار سیستم قطع یا وصل می کند. قطع یا وصل مدار به منطق سیستم کنترل و تابلوفرمان بستگی دارد.

سوییچ فشار هیدرولیک

مخزن روغن Oil Tank

مخزن روغن در پاورپک دو کارکرد دارد. کارکرد اول به عنوان ساختاری برای جای دادن اجزای پاوریونیت از قبیل شیر، موتور، پمپ و … است. کارکرد دوم مربوط به انبارش روغن مورد نیاز سیستم است. بنابراین پاوریونیت باید ابعاد و شکل هندسی مناسبی برای اجزای گوناگون داشته باشد و همچنین مشخصاتی از جمله آب بندی، استحکام لازم و … را دارا باشد.

هیتر روغن Oil heater

کرمکن روغن در مخزن پاوریونیت آسانسور هیدرولیک برای تنظیم دمای روغن و جلوگیری از سرد شدن آن مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا یک هیتر روغن با ترموستات که مخصوص اینکار طراحی شده بصورت مگنتیک داخل تانک مستقر می شود. این هیتر بصورت اتوماتیک با کاهش دما فعال شده و درجه حرارت روغن را به محدوده مناسب می رساند.

هیتر روغن

شیر فشارشکن Relief valve

شیر فشار شکن، بعنوان یک شیر ایمنی حد بالای فشار عمل می کند. مکانیزم عملکرد کاملا مکانیکی است. ایده اصلی این  است که هنگامی که فشار روغن به هر دلیلی در سیستم بیشتر از حد مجاز شود، سیال بای پاس شود تا از فشار کاسته شود. بنابراین شیرهای فشار شکن هیدرولیک باید در محل مناسبی در مدار جریان سیتم تعبیه شوند. عموما یک فشار شکن در بلوک شیرهای کنترل اصلی تعبیه شده است. در هر صورت این شیر باید قابل تنظیم باشد. نصاب آسانسور باید حد مجاز فشار را بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده و ملاحظات استاندارد تنظیم نماید.

شیر ایمنی فشار پایین Slack rope valve

آخرین موردی که در ارتباط با پاوریونیت آسانسور هیدرولیک به آن می پردازیم شیر ایمنی است. یکی از دلایل افت ناگهانی فشار عمل کردن ادوات ایمنی است. زمانی که پاراشوت یا راپچر ولو عمل می کنند بصورت ناگهانی فشار در سیستم پایین می آید. بنابراین لازم است تا با بهره گیری از یک مککانیزم قابل اعتماد عملکرد آسانسور در این شرایط متوقف شود. وجود یک شیر ایمنی هیدرولیک باعث می شود تا این اطمینان بدون وابستگی به ادوات الکتریکی که ریسک عدم عملکرد دارند حاصل شود.

شیر ایمنی فشار پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط