جک آسانسور هیدرولیک

جک آسانسور هیدرولیک

فهرست مطالب

اولین موضوعی که در رابطه با تامین یا نصب آسانسور های هیدرولیک مورد بررسی قرار می گیرد، چگونگی و نوع جک آسانسور هیدرولیک است. انواع جک آسانسور، طیف گسترده از از ساختار تا نوع کاربرد و نصب را شامل می شوند. جک های آسانسور با جک های هیدرولیک صنعتی کاملا متفاوت هستند. در ادامه به طور کامل به شرح  انواع، ساختار و اجزای جک آسانسور هیدرولیک خواهیم پرداخت.

هماهنگی جک و پاوریونیت

جک آسانسور هیدرولیک چیست؟

در واقع جک آسانسور هیدرولیک وسیله ای است که کابین را یا بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم حرکت میدهد. جک آسانسور وسلیه ای است متشکل از یک بخش ثابت و یک بخش متحرک که شفت جک نام دارد. شفت جک داخل سیلندر بواسطه جریان روغن جابجا میشود. از نظر تقسیم بندی های رایج در صنعت هیدرولیک، جک های آسانسور عموما جک های یکطرفه هستند. جک های یکطرفه دارای یک مجرای عبور روغن بوده و ورود و خروج از یک سمت صورت میگیرد.

جک های هیدرلیک

آسانسور هیدرولیکی

جک آسانسور هیدرولیک چگونه کار میکند؟

همانطور که عنوان شد بخش متحرک جک بواسطه جریان روغن حرکت میکند. و جریان روغن بوسیله پمپ هیدرولیک ایجاد میشود. شیر کنترل مجرای اصلی حرکت روغن به سمت جک را باز کرده و روغن پس با عبور از لوله ها یا شلنگ از مجرای سیلندر وارد جک میشوند. روغن وارد شده با جریان مستمر، شفت جک را به سمت بالا میراند. شفت جک تا زمانی که پمپ عمل میکند بالا رفته و در نهایت با توقف پمپ و انسداد شیر کنترل، از حرکت باز می ایستد.

جک آسانسور همیشه بصورت عمودی نصب میشود. در این وضعیت نیروهای ناشی از وزن کابین و بار آسانسور شفت جک را در حالت فشاری قرار میدهند. البته برخی از مدل های جک آسانسور بصورت کششی و با مکانیزمی کاملا متفاوت عمل میکنند. ولی اغلب جک های آسانسور بصورت فشاری طراحی و اجرا میشوند. با توجه به فشار نیروهای عامل بر جک، برای حرکت جهت پایین کافی است مجرای خروج روغن باز شود تا شفت جک به سمت پایین جابجا شود. به این دلی است که حرکت جهت پایین آسانسورهای هیدرولیک بدون کارکردن موتور و پمپ انجام میشود.

آسانسور هیدرولیک

انواع جک آسانسور هیدرولیکی

انواع جک های آسانسور را می توان بر حسب نحوه اتصال، موقعیت جک، تعداد جک و فشاری یا کششی بودن تقسیم بندی کرد. اغلب جک های آسانسور فشاری هستند. بنابراین عمده پارامترهای تعیین نوع جک سه مورد اول می باشند. در ادامه به تعریف و تشریح مختصر هر یک از انواع جک های هیدرولیکی مورد اشاره میپردازیم.

اجزای جک آسانسور

آسانسور هیدرولیک

نوع جک کنار غیر مستقیمجک های غیرمستقیم

جک های غیرمستقیم (نوع فشاری) با استفاده از یک فلکه روی شفت عمل میکنند. در آسانسور هیدرولیک جک بغل غیرمستقیم اندازه حرکت کابین دو برابر حرکت جک است. به عبارتی دیگر سرعت حرکت جک نصف سرعت کابین می باشد. این موضوع که نیروی وارد بر جک دو برابر نیروی وزن کابین و بار است با تحلیل ساده نیروهای کششی سیم بکسل اثبات می شود. نسبت حرکت ۱ به ۲ در جک غیرمستقیم، نتیجه ای است که از بکارگیری فلکه و طناب های فولادی حاضل میشود. این روش کمک می کند تا از جک هایی با کورس جابجایی نصف طول مسیر آسانسور استفاده شود. جک کوتاه تر باعث می شود هیچ محدودیتی در فضای چاه آسانسور از نظر ارتفاع وجود نداشته باشد. به حفره جک و کنده کاری زیاد نیازی نباشد و مشکلات کمتری برای حمل، جابجایی و نصب جک داشته باشیم.

نکاتی که در ارتباط با جک کنار غیرمستقیم عنوان شد، مزیت های فوق العاده کاربردی هستند. این مزیت ها باعث میشود اغلب آسانسورهای هیدرولیک مسافری با این روش اجرا شوند. اگرچه باید چند نکته در رابطه با جک بغل غیرمستقیم ۱:۲ در نظر بگیریم. به دلیل وجود سیم بکسل برای تامین ایمنی، آسانسور باید به سیستم پاراشوت یا همان ترمز ایمنی مجهز شود. همچنین برای جبران اختلاف ارتفاع باید از پایه جک استفاده شود. ارتفاع دقیق پایه جک بر اساس پارامترهای متعددی از جمله طول بسته جک، طول ریل کار شده، ارتفاع چاهک و … محاسبه می شود.

جک مستقیم در کنار

آسانسور هیدرولیک

جک های مستقیم در کنار

جک در کنار مستقیم یکی از روش های نصب آسانسور هیدرولیک است که کمتر اجرا می شود. در این روش جک در کنار کابین داخل چاه آسانسور و بصورت مستقیم متصل میشود. این روش نصب بسیار ساده است و به فلکه، سیم بکسل و پاراشوت نیازی ندارد. مشکل اصلی جک کنار مستقیم این است که کورس جک برابر طول مسیر بوده و در صورتی که طول مسیر بلندی داشته باشیم با محدودیت فضا مواجه خواهیم بود. برای جبران کمبود فضای عمودی، یا باید ارتفاع بالاسری افزایش یابد و یا در زیر جک حفره ای به داخل زمین تعبیه شود. به هر حال در موقعیت هایی که شرایط لازم وجود داشته باشد، از جمله آسانسورهای دو توقف، جک در کنار مستقیم کاربرد بسیار خوبی دارد.

جک غیر مستقیم

آسانسور هیدرولیک

جک زیر مستقیم

یکی از روش های رایج برای نصب آسانسور هیدرولیک، مدل جک در زیر مستقیم است. در این مدل جک بصورت مستقیم در زیر کابین بصورت مستقیم نصب می شود. یکی از نکات مهم در این روش تعیین موقعیت دقیق جک نسبت به کابین است. بهترین حالت نصب جک در مرکز ثقل کابین است. مرکز ثقل کابین ممکن است در مرکز هندسی آن واقع شود ولی لزوما اینطور نیست.

نصب آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم مستلزم تاسیس یک چاه یا حفره در زیر چاهک است. این حفره از کف چاهک آسانسور شروع شده و به ارتفاع لازم داخل زمین امتداد می یابد. ارتفاع حفره در تناسب با طول جک تعیین می شود. پوسته یا همان سیلندر جک بطور دائم داخل این حفره قرار میگیرد. البته باید توجه داشت که به هیچ عنوان پوسته جک با کف یا جداره های حفره تماس نخواهد داشت. جک از ناحیه صفحه نگهدارنده در بالی سیلندر به یک پایه مستحکم در کف چاهک بسته شده و در واقع آویزان می شود.

جداره ها و کف حفره جک باید نسبت به نفوذ آب و مواد خورنده مقاوم شوند. برای این منظور عموما از لوله های پولیکا یا  مواد عایق کننده استفاده می شود. همچنین برای مقاومت جداره های چاه تمهیداتی در نظر میگریم تا از ریزش احتمالی جلوگیری شود.

آسانسور هیدرولیک

جک دوبل

در شرایطی که کابین آسانسور ظرفیت نسبتا سنگین یا ابعاد بزرگی داشته باشد استفاده از جک زیر پیشنهاد می شود. چنانچه کار گذاری جک در زیر کابین آسانسور امکان پذیر نباشد، استفاده از جک های دوبل در کنار گزینه مناسبی است. بسته به شرایط چاه آسانسور می توان از دو جک در کنار بصورت مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کرد. نحوه جانمایی جک ها بر اساس نظر طراح آسانسور و با توجه به مقتضیات ساختمانی و کاربردی است. در سیستم های دو جک بغل غیرمستقیم، باید از یک جفت ریل راهنما برای هدایت هر جک استفاده شود. در این مدل بدیهی است که جک ها به فلکه مجهیز میشوند و برای ایمنی باید از پاراشوت استفاده شود.

آسانسور هیدرولیک

جک های معکوس

یکی دیگر از انواع آسانسور هیدرولیک با استفاده از جک های معکوس اجرا میشوند. ساختار، طریقه نصب و الزامات و شرایط این نوع آسانسور کاملا متفاوت است. در آسانسورهای معلکوس از جک هایی استفاده می شود که به جای فشار تحت تاثیر نیروی کشش قرار میگیرند. ساختار این جک ها الزاما پیستونی است و مجرای روغن متفاوت است. در آسانسورهای هیدرولیک جک معکوس به شکلی خاص از وزنه تعادل کمک میگیرد. حرکت در اینگونه آسانسورها که رواج کمتری دارند بصورت معکوس است. به این معنا که با بالا رفتن جک، کابین آسانسور پایین می آید و بر عکس.

جک های مستقیم در کنار

آسانسور هیدرولیک نحوه نصب جک وسط

آسانسور هیدرولیک

ساختار جک هیدرولیک آسانسور

ساختار جک هیدرولیک آسانسور با جک های هیدرولیک صنعتی متفاوت است. یکی از ویژگی های اصلی این جک ها از نظر ساختاری نحوه آب بندی و تماس شفت و سیلندر است. در آسانسورهای هیدرولیک متداول فشاری از جک های یک طرفه استفاده می شود. دو موضوع مهم در ارتباط با ساختار جک آسانسور، تعداد مراحل و وضعیت مونتاژ آن است. در ادامه این دو موضوع تشریح می شوند.

جک‌های هیدرولیک المانهایی هستند که وظیفه آنها، تبدیل انرژی موجود در سیال هیدرولیک، به انرژی مکانیکی لازم برایانجام کار است.

از آنجا که حرکت جک‌ ها، خطی است، عمدتا از آنها به عنوان عملگرهای خطی (Linear Actuators) یاد می‌شود. درتئوری، نیروی تولید شده توسط یک جک هیدرولیک، تابعی از فشار سیستم هیدرولیک و سطح مقطع موثر پیستون جک می‌باشد، اما در عمل، به دلیل وجود اصطکاک، مقداری از انرژی موجود در سیال هیدرولیک، هدر رفته و بنابراین نیرویکاربردی یک جک همواره از نیروی تئوری آن کمتر خواهد بود. بنابر این در زمان انتخاب یک جک همواره باید پارامترهای زیر و ارتباط آنها با یکدیگر به دقت بررسی و مد نظر قرار داده شود.

  • فشار سیستم
  • سطح مقطع موثر پیستون
  • جابجایی حجمی (دبی)
  • سرعت مورد نظر
  • تلفات ناشی از اصطکاک

فشار سیستم، اولین پارامتری است که باید به دقت تعیین شود. به صورت کلی و برای یک سیستم در حال طراحی، تعیینماکزیمم فشار سیستم، بر عواملی نظیر: سایز المان‌ها، وزن المان‌ها، عمر مفید، قابلیت اطمینان، قیمت تمام شده قطعات وتاثیرگذار است. گام بعدی پس از مشخص کردن ماکزیمم فشار سیستم، و با مشخص بودن نیرو و سرعت حرکت موردنیاز، محاسبه سطح مقطع موثر پیستون خواهد بود.

آسانسور هیدرولیک

تعیین سطح مقطع موثر پیستون

نیروی خروجی جک، تابعی سطح مقطع موثر پیستون و نیز اختلاف فشار دو سمت پیستون است. متاسفانه در بسیاریاز موارد، نیروی جک با استفاده از فشار کاری سیستم محاسبه می‌شود. این در حالی است که فشار در پورت خروجیجک در بسیاری از موارد تحت تاثیر شیرها، فیلترها، خنک کننده‌های روغن، نوع و سایز لوله و اتصالات قرار گرفته وافزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که اختلاف فشار پورت ورودی و خروجی جک کاهش یابد. با افزایش فشار پورتخروجی و کاهش اختلاف فشار پورت ورودی و خروجی، نیروی خروجی جک نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین هموارهبرای محاسبه نیروی خروجی جک، باید فشار موثر پورت ورودی (فشار کاری سیستم منهای فشار پورت خروجی) را درمحاسبات ملحوظ نمود. با مشخص شدن اختلاف فشار، سطح مقطع موثر پیستون از رابطه زیر محاسبه می‌شود:

سیستم متریک

سیستم اینچی

A : سطح مقطع موثر بر حسب cm2

A : سطح مقطع موثر بر حسب in2

F : نیروی جک بر حسب N

F : نیروی جک بر حسب lb

ΔP : اختلاف فشار دو سمت پیستون بر حسب bar

ΔP : اختلاف فشار دو سمت پیستون بر حسب Psi

ηhm : راندمان مکانیکی جک هیدرولیک (0.85 ~ 0.95)

ηhm : راندمان مکانیکی جک هیدرولیک (0.85 ~ 0.95)

آسانسور هیدرولیک

تعیین قطر پیستون

چنانچه نیروی مورد نظر در حال باز شدن جک (Extention)  در نظر گرفته شده باشد، قطر پیستون از رابطه زیرمحاسبه خواهد شد.

سیستم متریک

سیستم اینچی

Dp : قطر پیستون بر حسب mm

Dp : قطر پیستون بر حسب in

A : سطح مقطع موثر پیستون بر حسب cm2

A : سطح مقطع موثر پیستون بر حسب in2

نیرو بر حسب bar در نظر گرفته شده است.

نیرو بر حسب lbf در نظر گرفته شده است.

چنانچه نیروی مورد نظر در حال بسته شدن جک (Retraction) در نظر گرفته شده باشد، قطر پیستون از رابطه زیرمحاسبه خواهد شد.

سیستم متریک

سیستم اینچی

Dp : قطر پیستون بر حسب mm

Dp : قطر پیستون بر حسب in

A : سطح مقطع موثر پیستون بر حسب cm2

A : سطح مقطع موثر پیستون بر حسب in2

Dr : قطر شفت جک بر حسب mm

Dr : قطر شفت جک بر حسب in

نیرو بر حسب bar در نظر گرفته شده است.

نیرو بر حسب lbf در نظر گرفته شده است.

آسانسور هیدرولیک

تعیین نیروی جک

در صورت مشخص بودن قطر پیستون و قطر شفت، نیروی جک در حال باز شدن (Extention) از رابطه زیر محاسبهخواهد شد

سیستم متریک

سیستم اینچی

FE : نیروی جک بر حسب N

FE : نیروی جک بر حسب lbf

pΔ : اختلاف فشار دو پورت جک بر حسب bar

pΔ : اختلاف فشار دو پورت جک بر حسب psi

Dp : قطر پیستون بر حسب mm

Dp : قطر پیستون بر حسب in

Dr : قطر شفت بر حسب mm

Dr : قطر شفت بر حسب in

در صورت مشخص بودن قطر پیستون و قطر شفت، نیروی جک در حال بسته شدن (Retraction) از رابطه زیر محاسبهخواهد شد. نیروی جک در این حالت کمتر از

سیستم متریک

سیستم اینچی

FE : نیروی جک بر حسب N

FE : نیروی جک بر حسب lbf

pΔ : اختلاف فشار دو پورت جک بر حسب bar

pΔ : اختلاف فشار دو پورت جک بر حسب psi

Dp : قطر پیستون بر حسب mm

Dp : قطر پیستون بر حسب in

Dr : قطر شفت بر حسب mm

Dr : قطر شفت بر حسب in

نیروی جک‌های دو طرفهدو سر شفت (Double Acting – Double Ended) نیز از رابطه بالا محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که نیروی اعمالی این نوع جک، در هر دو سمت برابر است.

در کاربردهایی که جک به صورت زاویه‌دار نصب شده باشد، نیروی اعمالی واقعی از نیروی نامی جک کمتر خواهد بود. در این حالت نیروی واقعی با استفاده از رابطه زیر قابل محاسبه است:

unknown.png

 

که در آن:

Fe : نیروی واقعی بر حسب N و یا lbf

Fn : نیروی نامی بر حسب N و یا lbf

α : حداقل زاویه نصب جک

تعیین سرعت حرکت جک

 از آنجا که سرعت حرکت جک تابعی از دبی ورودی به جک می‌باشد، لذا با تعیین آن،  میزان دبی مورد نیاز قابل محاسبهخواهد بود. بیشترین سرعت برای حرکت جک، 1.65 ft/s (0.5 m/s) پیشنهاد می‌شود. سرعت حرکت جک، با استفادهاز رابطه زیر قابل محاسبه است.

سیستم متریک

سیستم اینچی

V = L/t

V = L/t

V : سرعت بر حسب m/s

V : سرعت بر حسب in/s

L : طول کورس جک بر حسب m

L : طول کورس جک بر حسب in

t : زمان مورد نیاز برای کورس کامل جک بر حسب s

t : زمان مورد نیاز برای کورس کامل جک بر حسب s

پس از مشخص شدن سرعت حرکت جک، دبی مورد نیاز با کجاستفاده از فرمول زیر قابل محاسبه خواهد بود:

سیستم متریک

سیستم اینچی

Q = (A * V * 6) / ηvol

Q = (A * V * 0.2597) / ηvol

Q : دبی بر حسب Litr/min

Q : دبی بر حسب US GPM

A : سطح مقطع موثر بر حسب cm2

A : سطح مقطع موثر بر حسب in2

V : سرعت حرکت جک بر حسب m/s

V : سرعت حرکت جک بر حسب in/s

ηvol : راندمان حجمی جک  (0.95)

ηvol : راندمان حجمی جک  (0.95)

تعداد مراحل جک هیدرولیک آسانسور

تعداد مرحله جک به معنی تعداد شفت (پیستون) آن است. در ساده ترین حالت جک های هیدرولیک را بصورت تک مرحله ای میسازند. به جک هایی با بیش از یک مرحله جک های تلسکوپی میگویند زیرا مانند ساختار تلسکوپ (یا آنتن ماشین) پیستون های داخل هم حرکت میکند. یک جک تکلسکوپی دومرحله ای دارای یک سیلندر و دو شفت است. شفت انتهایی (کوچکتر) داخل شفت میانی (بزرگتر) جمع میشود. در واقع شفت میانی نقش سیلندر برای شفت کوچک را دارد. در نهایت شفت میانی داخل سیلندر جمع میشود.

مونتاژ جک آسانسور هیدرولیک

جک های آسانسور هیدرولیک در مقایسه با اکثر کاربردهای صنعتی، جک های بزرگی محسوب میشوند. مساله حمل و نقل، جابجایی داخل چاه آسانسور و نصب جک های با طول زیاد گاهی بسیار پیچیده میشود. یکی از راهکارهای مشکلات عنوان شده برای جک های با طول زیاد ساخت جک بصورت دوتکه است. در این روش، شفت و سیلندر جک از ابتدا بصورت دوتکه طراحی و ساخته میشود. پس از حمل و جابجایی دو تکه جک به داخل چاه آسانسور، در محل مونتاژ میشوند. فرایند ساخت و مونتاژ جک های دو تکه مستلزم دقت بسیار بالایی است. عملیات مونتاژ باید با استفاده از آچارهای مخصوص و مطابق دستورالعملهای سازنده جک انجام شود.

اجزای جک آسانسور هیدرولیک

اجرای اصلی جک های آسانسور (فشاری) را شفت، سیلندر و راپچر ولو تشکیل  میدهند. شفت جک عموما از نوع سنگ خورده با سطح خارجی کاملا صیقلی است. سیلندر یک لوله بدون درز است و شامل بخش های گوناگون از قبیل سرسیلندر، مجرای روغن، لوازم آب بندی، مجرای هواگیری و … است.

آسانسور هیدرولیک

شفت جک آسانسور

شفت جک آسانسور هیدرولیک را معمولا از یک لوله فولادی بدون درز با سطح کاملا صیقلی می سازند. سطح خارجی شفت جک با پکینگ های آببندی در تماس قرار میگیرد و باید بدون زخم و خراش باشد. برای صیقل شدن سطح شفت فرایند هونینگ با دقت بالا روی آن صورت میگیرد. برخی مواقع از لوله های صیقلی با سطح خارجی کرومه استفاده میشود.

قطر خارجی لوله در فرایند محاسبات فشار سیستم تعیین میشود. اندازه قطر شفت جک با فشار سیستم نسبت معکوس دارد. ضخامت شفت جک نیز در فرایند محاسبات کمانش جک تعیین میشود. محاسبات فشار و کمانش برای هر دستگاه در تناسب با مشخصات فنی آن باید بصورت جداگانه انجام شود.

سیلندر جک آسانسور

سیلندر جک یک لوله فولادی بدون درز است که شفت داخل آن حرکت میکند. جک های آسانسور بنحوی ساخته میشوند که پیستون داخل سیلندر با آن در تماس قرار نمیگیرد. بنابراین هیچ نیازی به صیقلی بودن سطح داخلی سیلند نیست. سیلندر از ناحیه انتهای بالایی به بخش های آب بندی مجهز شده که با شفت در تماس قرار میگیرند. پورت اصلی جریان روغن میتواند در بالا، پایین یا هر جایی در بدنه سیلندر قرار گیرد. تعیین محل دقیق پورت جک به نوع و نحوه نصب آن مربط است. بعنوان مثال جک هایی که با عملکرد مستقیم در زیر کابین نصب میشوند  پورت آنها در ناحیه بالای سیلندر قرار میگیرد و به شلنگ متصل میشود. البته جک های زیر تلسکوپی متفاوت هستند و پورت آنها در پایین جک تعبیه و بوسیله یک لوله خارج از سیلندر به بالا هدایت میشوند.

راپچرولو جک آسانسور هیدرولیک

راپچرولو شیر ایمنی جک است که به آن شیر ترکیدگی نیز می گویند. تعبیه راپچرولو در همه آسانسورهای هیدرولیک الزامی است. راپچرولو در شرایط پارگی شلنگ هیدرولیک مانع از سقوط ناگهانی جک میشود و با بستن مجرای روغن شفت را متوقف میکند. راپچرولو باید بعنوان اصلی ترین قطعه ایمنی آسانسور هیدرولیک آزمون های فنی را پاس کرده و گواهینامه استاندارد داشته باشد.

در آسانسورهای هیدرولیک با دو جک (جک دوبل) باید تمهیدات خاصی در تعبیه راپچرولوها لحاظ شود. سیستم باید بنحوی عمل کند که در صورت عمل کردن یکی از شیرهای ترکیدگی، شیر ترکیدگی جک دیگر نیز بدون اختلاف زمانی قفل شود. در غیر اینصورت احتمال وقوع حادثه وجود دارد.

هماهنگی جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

همانطور که می دانیم نیروی لازم برای حرکت جک از طریق پاوریونیت اسانسور هیدرولیک تامین می شود. عموما در طراحی سیستم، ابتدا جک آسانسور هیدرولیک طراحی یا انتخاب شده و بر مبنای مشخصات آن پاوریونیت طراحی می شود. جابجایی پیستون جک از طریق جریان روغنی است که بواسطه عملکرد موتور و پمپ مستقر در پاوریونیت ایجاد می شود. بنابراین پارامترهایی نظیر سرعت حرکت جک به ظرفیت پمپ و قدرت عملکرد آن به توان الکتروموتور بستگی دارد.

آسانسور هیدرولیکی

محاسبات سیلندر و پیستون جک هیدرولیک

محاسبات فشار

سیلندر و پیستون باید طوری طراحی شده باشند که تحت نیروهای ناشی از فشاری معادل3/2 برابر فشار بار کامل، ضریب اطمینان آنها در ارتباط با تنش اثبات RP0,2حداقل 7/1 باشند.

برای محاسبه اجزای جک های تلسکوپی با استفاده از وسایل همزمان ساز هیدرولیکی، بالاترین فشار باید جایگزین فشار بار کامل گردد. این بالاترین فشار ناشی از عملکرد وسایل همزمان ساز هیدرولیکی میباشد که در یکی از اجزاء ممکن است ایجاد شود.

در انجام محاسبات بر روی ضخامت باید مقدار 1 میلیمتر به ضخامت دیواره ها و پایه استوانه و 5/0 میلیمتر به ضخامت دیواره های پیستون های تو خالی، در مورد جک های یک مرحله ای و چند مرحله ای (تلسکوپی) اضافه گردد.

محاسبات باید طبق پیوست (ذ) انجام گیرند.

آسانسور هیدرولیک

محاسبات کمانش

جک های تحت بارهای فشار باید الزامات زیر را برآورده سازند:

جک ها باید طوری طراحی شده باشند که، در وضعیت کاملاً باز و تحت نیروهای ناشی از فشاری معادل 4/1 برابر فشار بار کامل، ضریب اطمینان در برابر کمانش حداقل 2 باشد.

محاسبات باید طبق پیوست (ذ) انجام گیرند.

روشهای محاسبه پیچیده تری بغیر از روش بند بالا، در صورتیکه حداقل ضریب اطمینان معادلی را بدهند، قابل قبول میباشند.

آسانسور هیدرولیک

محاسبات تنش کششی 

جک های تحت بارهای کششی باید به گونه ای طراحی شده باشند که تحت نیروهای ناشی از فشاری معادل 4/1 برابر فشار با کامل، دارای ضریب اطمینان حداقل 2 در ارتباط با تنش اثبات RP0,2، باشند

بررسی فشار 

یک فشار سنج باید موجود باشد. این فشار باید به مدار بین شیر یک راهه یا شیر (های) جهت پایین و شیر دستی متصل باشد.

یک شیر فشار سنج باید بیم مدار اصلی و اتصال فشارسنج وجود داشته باشد.

این اتصال باید دارای یک رزوه ی داخلی 5/1× M20 یا G1/2 باشد.

جک آسانسور

جک آسانسور هیدرولیک شرکت بوخر سوئیس

یکی از پرآوازه ترین شرکت های تولیدکننده جک آسانسور هیدرولیک در سراسر دنیا، شرکت بوخر سوئیس است. شرکت بوخر که در زمینه تجهیزات و ماشین الات هیدرولیک در دنیا شناخته میشود ، بخشی مجزا برای طراحی، ساخت و تولید تجهیزات آسانسور هیدرولیک از جمله جک های هیدرولیک آسانسور نموده است.

شرایط دمایی جک آسانسور هیدرولیک :

حداکثر دمای کاری نباید از 80 درجه تجاوز کند. در غیر این صورت آب بند های الاستومری خیلی سریع خراب می شوند. در بعضی کاربرد ها لازم است از پوشش های حرارتی برای محافظت سیلندر در برابر منابع خارجی گرما همانند کوره ها و غیره، استفاده شود. در دمای بالا تر از 50 درجه روغن های معدنی سریعا خراب می شوند. در دماهای بسیار پایین نیز چنین مشکلاتی ممکن است رخ دهد. محدوده دمای کاری را می توان با استفاده از رینگ های فلزی دور پیستون، بجای آب بند های الاستومری، افزایش داد و گسترده ترکرد . Sent from my iPhone

ساختمان کلی یک جک ساده تشکیل شده از :

– سیلندر

استوانه ای که بخش خارجی جک را تشکیل می دهد . سطح داخلی آن بسیار صاف و صیقلی است و
باید در برابر فشارهای وارده و همچنین خوردگی ناشی از ر طوبت محیط بسیار مقاوم باشد.

– پیستون

استوانه ای که داخل سیلندر قرارگرفته و قسمت انتهایی آن به کابین متصل می گرددو براثر فشار
روغن جابجا شده و موجب حرکت کابین می شود .پیستون نیز باید در برابر فشارهای ناشی از
بارهای استاتیکی و دینامیکی ساختمانی بسیار دقیق صیقلی و مقاوم داشته باشد.

– شیر ایمنی (RUPTURE VALVE )

حساس ترین و مهم ترین بخش یک جک روی سیلندر جک مونتاژ می گرددو رابط بین شلنگ
هیدرولیک و جک بوده و روغن از طریق آن وارد و خارج می شود. بسته به اینکه جک داخل
زمین مدفون یا بیرون کار گذاشته شود شیر ایمنی در پایین یا بالا مونتاژ میگردد. عملکرد آن به این
ترتیب است که حجم عبوریروغن را کنترل و در صورتی که کابین بیش از حد سرعت داشته باشد،
یا اینکه شلنگ هیدرولیک پاره شده باشد، باعث قطع عبور روغن و توقف کابین می شود.فعال شدن
شیر ایمنی در جک ها ،موجب توقف تدریجی و بدون شوک آسانسور شده و در صورت دلخواه می
توان آن را به یک شیر BY PASS مجهز نمود که در صورت پارگی شلنگ ها به تدریج باعث
پایین آمدن کابین می شود. معمولا شیر ایمنی را برای سرعت اسمی به علاوه 30/0 متر بر ثانیه
تنظیم می کنند.

انواع جک های آسانسور هیدرولیکی

_ جک یک مرحله ای SINGLE STAGE
_جک چند مرحله ای TELESCOPIC
چون جک های یک مرحله ای ساختمان ساده تری دارند ، همواره ارزان تر از جک های چند مرحله ای
هستند .
فشار مجاز در جک ها
حداکثر فشار استاتیکی مجاز برای جک های یک مرحله ای 45 بار و جک های تلسکوپی 40 بار می
باشد.
نحوه استقرار و اتصال جک و کابین


انتقال نیرو به کابین آسانسور هیدرولیک به دو روش مستقیم و غیر مستقیم میسر است :

روش مستقیم :

در این روش جک و کابین به صورت مستقیم به هم بسته می شوند. ایمنی این روش بالاست و برای
آسانسور های باظرفین بالا و تراول نسبتا کم گزینه مناسبی است .در این روش ، حرکت و سرعت
کابین با جک برابر می باشد. در این روش اتصال به دو صورت امکان پذیر می باشد.

مدل مستقیم مرکزی

در این مدل مستقیما به زیر کابین متصل می شود. از مزایای آن حداکثر استفاده از فضای چاه توسط
کابین بوده و مدفون شدن جک و عدم امکان بازرسی و همچنین دشواری نصب و تعمیرات از جمله
معایب آن می باشد.

مدل جک در کنار

در این مدل جک مستقیما به کابین متصل شده و در کنار آن قرار میگیرد . بدیهی است بخشی از
فضای چاه توسط جک اشغال میشود و نیز به علت فشار جک به یک سمت از کابین (در مدل یک
جک در کنا ر) براحتی نمی توان آن را در آسانسورهای با ابعاد کابین بزرگ به کار برد، لیکن جک
همواره در دسترس بوده و نیازی به کندن زمین نمی باشد.

آسانسور هیدرولیک لیفتراک بر در ظرفیتهای مختلف

روش غیر مستقیم :

در این روش پیستون باعث حرکت یک پولی (قرقره )می شود، این پولی از طریق چند رشته سیم
بکسل ،که یک سر آنها به کابین و سر دیگر به کف چاله آسانسور مهار شده ،باعث حرکت کابین می
شوند . لذا مقدار حرکت و سرعت کابین دو برابر جک می باشد. به همین دلیل این روش را در
سیستم 1:2نیز می نامند. این سیستم برای تراول های نسبتا بیشتر مناسب است و موجب صرفه جویی
اقتصادی در پروژه های مرتفع نیز می گردد. در این روش همواره جک در کنار کابین قرار می
گیرد.
در برخی پروژه ها با ظرفیت بالا و کابین بزرگ چه در سیستم مستقیم و چه در سیستم غیر مستقیم
،از دو جک برای انتقال کابین استفاده می شود.آسانسور هیدرولیک باربر نفربر در ابعاد و ظرفیتهای مختلف

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط

طراحی آسانسور

طراحی آسانسور طراحی آسانسور یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت و ساز ساختمان‌های مدرن است. آسانسورها نه تنها به راحتی

بیشتر »

جنرال سرویس آسانسور

جنرال سرویس آسانسور جنرال سرویس آسانسور عملیات و اقداماتیست که در ابتدای سرویس و نگهداری آسانسور کارشناس متخصص جهت شناسایی،

بیشتر »

آسانسور سنگین

 آسانسور سنگین آسانسور سنگین یکی از اجزای کلیدی در ساختمان‌های بزرگ و صنعتی می باشد این نوع آسانسورها به دلیل

بیشتر »