آسانسور برانکاردبر

آسانسور برانکاردبر
آسانسور برانکاردبر، یکی از پرکاربردترین انواع آسانسور است که در بسیاری از ساختمان های مسکونی، تجاری و البته در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی الزامی است. آسانسورهای برانکاردبر با ظرفیت 1000 کیلوگرم معادل 13 نفر طراحی می شوند.

فهرست مطالب

اگرچه آسانسور برانکارد بر را به عنوان یکی از انواع آسانسورهای بیماربر معرفی می کنند، این تیپ آسانسور مخصوص استفاده در بیمارستان ها نیست. در بسیاری از ساختمان های با کاربری مسکونی، اداری و تجاری وجود حداقل یک دستگاه آسانسور حمل برانکارد نه تنها ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد، بلکه الزامات قانونی مشخصی در این رابطه وجود دارد.

الزامات مبحث پانزدهم در رابطه با آسانسور برانکارد بر

بر اساس مقررات ملی ساختمان – مبحث پانزدهم، در کلیه ساختمان های با طول مسیر حرکت بیش از 21 متر از کف ورودی اصلی، می بایست دست کم یک دستگاه آسانسور برانکاردبر (مناسب حمل بیمار) تعبیه شود. موردی که تأکید زیادی روی آن وجود دارد این است که این آسانسور باید با نشانه مخصوصی قابل تشخیص باشد و به کلیه طبقات سرویس دهد.

از سوی دیگر در ساختمان های دارای ترافیک خاص (تصرف های درمانی – مراقبتی) و اماکن نگهداری سالمندان و معلولین بیش از یک طبقه تعبیه حداقل یک دستگاه آسانسور برانکاردبر الزامی است، مگر اینکه سطح شیب دار مناسبی برای این منظور وجود داشته باشد.

مشخصات آسانسورهای حمل برانکارد

در ابتدا به اختصار ابعادی که این نوع آسانسورها باید دارا باشند را بیان می کنیم. سپس به مواردی در ارتباط با درب های آسانسور برانکاردبر اشاره خواهیم کرد. ابعاد چاه آسانسور برانکاردبر بخش بعدی این توضیحات را شامل می شود. بعد از آن به بررسی عوامل تغییر ارتفاع چاهک در آسانسورهای برانکاردبر می پردازیم. موردی که بعد از ارتفاع چاهک بیان خواهد شد، اورهد یا همان ارتفاع بالاسری است. اتاق موتورخانه آسانسور برانکاردبر نیز باید دارای ابعاد خاصی باشد که توضیح خواهیم داد. در انتها سایر مشخصات آسانسور برانکاردبر را شرح می دهیم.

نقشه آسانسور برانکاردبر

در زیر یک نمونه پیشنهادی از نقشه آسانسور برانکاردبر در پلان و ابعاد دقیق کابین، چاه، درب و همچنین جانمایی وزنه تعادل اورده شده است. برای کسب اطلاع از چگونگی تعیین ابعاد کابین آسانسور و چاه و سایر موارد می توانید مقاله ابعاد آسانسور تتالیفت را مطالعه کنید.

نقشه ابعادی آسانسور برانکاردبر در پلان

ابعاد کابین آسانسور برانکارد بر

کابین آسانسور برانکارد بر باید حداقل ابعادی به اندازه 110 سانتیمتر عرض و 210 سانتیمتر عمق داشته باشد. همچنین ارتفاع کابین باید حداقل 220 سانتیمتر باشد.

درب آسانسور برانکارد بر

درب آسانسور برانکاردبر باید از نوع اتوماتیک تلسکوپی یا سانترال باشد. در نوع تلسکوپی درب ها از یک سمت جمع می شوند. درب های سانترال از وسط باز شده و به دو طرف جمع می شوند.

درب کابین طبقات باید حداقل 90 سانتیمتر عرض و 200 سانتیمتر عمق داشته باشد.

ابعاد چاه آسانسور برانکارد بر

در شرایط عادی (غیر از حالت های سفارشی) ابعاد چاه آسانسور حمل برانکارد باید دارای عرض 180 تا 200 سانتیمتر و عمق 260 سانتیمتر باشد.

ارتفاع چاهک در آسانسورهای برانکاردبر

ارتفاع چاهک آسانسور تا حدودی به سرعت حرکت بستگی دارد. اگر سرعت آسانسور برانکاردبر حداکثر 0.63 متر بر ثانیه باشد، ارتفاع چاهک 150 سانتیمتر است. در سرعت آسانسور تا 1 متر بر ثانیه، ارتفاع چاهک باید 160 سانتیمتر باشد. اگر سرعت تا 1.6 متر بر ثانیه بود، ارتفاع چاهک نیز باید 180 سانتیمتر باشد. در آسانسور با سرعت آسانسور 2.5 متر بر ثانیه، ارتفاع چاهک آسانسور برانکاردبر نباید کمتر از 240 سانتیمتر باشد.

 

اورهد (ارتفاع بالاسری)

اورهد عبارت است از ارتفاع کف آخرین ایستگاه تا سقف چاه آسانسور. ارتفاع اورهد نیز مانند ارتفاع چاهک تابع سرعت است. در زیر به ذکر حداقل ارتفاع بالاسری با توجه به سرعت های گوناگون می پردازیم:

ـ سرعت تا 1.6 متر بر ثانیه: اورهد 420 سانتیمتر

ـ سرعت تا 2.5  متر بر ثانیه: اورهد 520 سانتیمتر

ابعاد اتاق موتورخانه آسانسور برانکارد بر

اتاق موتورخانه می بایست از الزامات تبیین شده در استاندارد آسانسور و مقررات ملی ساختمان پیروی نماید. ابعاد اتاق موتورخانه آسانسور برانکاردبر باید اندازه عرض 220، عمق 420 و ارتفاع 220 سانتیمتر را دارا باشد.

سایر مشخصات آسانسور برانکارد بر

تمام آسانسورهایی که برای حمل برانکارد طراحی و اجرا می شوند باید الزاماً مجهز به سیستمی برای هم تراز سازی مجدد اتوماتیک باشند. همچنین پانل فرمان باید به دکمه ای مجهز باشد که درب را برای مدت طولانی تری نسبت به زمان عادی باز نگه دارد.

یکی دیگر از انواع آسانسورهای بیماربر آسانسور تخت بر است. برای اطلاعات بیشتر صفحه آسانسور تخت بر را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط