بررسی طول مسیر آسانسور هیدرولیکی

تراولینیگ طول مسیر آسانسور هیدرولیکی

فهرست مطالب

از جمله کلیدی ترین مشخصات هر دستگاه آسانسور طول مسیر  یا ارتفاع جابجایی آن است. در آسانسورهای هیدرولیک این شاخص اهمیت دوچندان دارد. این حساسیت به این دلیل است که طول مسیر آسانسور هیدرولیکی نمی تواند مقدار زیادی باشد. به عبارت دیگر یکی از محدودیت های آسانسورهای هیدرولیکی طول مسیر است. در ادامه به تعریف دقیق طول مسیر آسانسور هیدرولیک و همچنین تشریح موضوع، راهکارها و محدودیت ها پرداخته می شود.

طول مسیر آسانسور هیدرولیک

به فاصله عمودی (قائم) تراز اولین ایستگاه تا تراز کف ایستگاه انتهایی طول مسیر آسانسور یا همان تراولینگ Traveling distance یا Traveling height گفته می شود. همچنین برای طول مسیر آسانسور از اصطلاح ارتفاع جابجایی نیز استفاده می شود.

یک اشتباه بسیار رایج در تعیین طول مسیر آسانسور، محاسبه فاصله ارتفاع ایستگاه آخر است. باید توجه داشت که ارتفاع کف ایستگاه آخر تا زیر سقف چاه آسانسور به عنوان فضای بالاسری یا اورهد Overhead تعریف می شود و نباید در طول مسیر لحاظ شود. همچنین ارتفاع کف اولین ایستگاه تا پایین چاه آسانسور برابر با ارتفاع چاهک یا پیت Pit است که آن نیز نباید در طول مسیر لحاظ شود.

ارتفاع چاه آسانسور و طول مسیر

ارتفاع چاه آسانسور برابر با مجموع طول مسیر یا تراولینگ، ارتفاع چاهک یا پیت و ارتفاع بالاسری یا اورهد است. بنابراین ارتفاع چاه با ارتفاع جابجایی یا طول مسیر آسانسور هیدرولیک متفاوت است و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

محدودیت طول مسیر آسانسور هیدرولیکی

یکی از اصلی ترین محدودیت های سیستم های هیدرولیک طول مسیر است. در یک کلام آسانسورهای هیدرولیک راهکار مناسبی برای ساختمان های مرتفع نمی باشند. در واقع آسانسورهای هیدرولیک گزینه هایی بسیار عالی برای طول مسیرهای کم و راهکارهایی نسبتا مناسب برای ساختمان هایی با ارتفاع متوسط هستند.

بنابراین چنانچه در طراحی آسانسور یک ساختمان 10 طبقه با شرایط معمولی انتخاب میان آسانسور هیدرولیک و کششی در دست بررسی باشد، بدون تردید آسانسور کششی انتخاب خواهد شد. در شرایط مشابه در مقایسه سیستم ها برای یک ساختمان با سه یا چهار طبقه آسانسورهای هیدرولیک در اولویت بالاتری قرار خواهند گرفت.

به همین دلیل است که در اغلب کار خانه ها و مراکز صنعتی به دلیل طول مسیر نسبتا کمتر عموما از آسانسورهای صنعتی هیدرولیک استفاده می شود.

جک هیدرولیک در تراول های بلند

تراولینگ آسانسور هیدرولیک تعیین کننده نحوه انتخاب مدل و جک هیدرولیک است. در آسانسورهایی با طول مسیر نسبتا کم بکارگیری جک های هیدرولیک مستقیم مانند روش جک در زیر مستقیم و جک در کنار مستقیم معمول است. در حالیکه در طول مسیرهای بلندتر راهکار اصلی بکارگیری مدل های جک در کنار غیرمستقیم است.

چنانچه طول مسیر در یک مدل جک در زیر مستقیم بلند باشد، لازم است تا حفره جک هیدرولیک بسیار بلندی در زیر چاه آسانسور ایجاد گردد. در این مواقع برای پرهیز از حفر چاه طولانی، از جک های هیدرولیک تلسکوپی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط