آسانسور هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم

آسانسور هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم

فهرست مطالب

مدل آسانسور هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم یکی از پرکاربردترین انواع آسانسور هیدرولیک است. تقریباً بیشتر آسانسورها مسافری و خانگی، هوم لیفت ها و بالابرهای کوچک با استفاده از این روش طراحی و اجرا می شوند.

مدل جک کنار غیرمستقیم 1:2

در این مدل از آسانسورهای هیدرولیک یک یا دو جک در کنار یا پشت کابی مستقر می شوند. یک فلکه با ابعاد و مشخصات متناسب با دستگاه روی شفت جک تعبیه شده و طناب های فولادی که از یک سمت به قسمت مخصوص ثابتی بسته شده اند با عبور از شیارهای فلکه در سمت دیگر کارسلینگ آسانسور را محکم نگه داشته اند.

نسبت حرکت و سرعت در سیستم غیرمستقیم

در اینی مدل حرکت کابین آسانسور از طریق جک هیدرولیک به واسطه سیم بکسل ها و فلکه صورت می گیرد. با توجه به آرایش فلکه و سیم بکسل نسبت به حرکت کابین به جک 2 بر1 می باشد. همچنین سرعت کابین آسانسور 2 برابر سرعت جک خواهد بود.

این ویژگی آسانسورهای هیدرولیک غیرمستقیم که به آن 1:2 گفته می شود باعث کاهش کورس حرکت جک خواهد شد. بنابراین برای طول مسیر مشخص از حرکت کابین آسانسور به جکی با کورس نصف طول مسیر نیاز است.

این ویژگی مهم باعث می شود تا جک های غیرمستقیم همیشه در فضای ساختمانی آسانسور (چاه آسانسور) به راحتی جای گیرند. همچنین واضح است که هر چه طول جک کوتاه تر باشد حمل، جابجایی و نصب جک کار آسان تری باشد.

بررسی نیرو در سیستم غیر مستقیم

در شرایطی که به دلیل وجود فلکه و سیم بکسل نبسبت حرکت جک به کابین 1 به 2 است به همین دلیل نسبت نیروی وارد بر سر جک به وزن کابین و بار 2 به 1 است. به عبارت دیگر نیروی اعمال  شده به جک دو برابر وزن کل بار و کابین می باشد. بنابراین  لازم است  استحکام شفت و سیلندر جک افزایش یابند.

نقش کارسلینگ در آسانسور جک در کنار غیرمستقیم

بطور کلی در نصب انواع آسانسور هیدرولیک جک در کنار Side Cylinder از کارسلینگ استفاده می شود. کارسلینگ Car Sling یا همان Car Frame یک سازه مستحکم برای نگه داشتن کابین آسانسور است و همان نقش یوک در کابین آسانسورهای کششی و هیدرولیک جک در زیر را ایفا می کند. کارسلینگ های غیرمستقیم 1:2 باید به فلکه استاندارد، قاب فلکه، کفشک های متناسب، قلاب بکسل، سینی ریل، پایه جک و مهمتر از همه پاراشوت مجهز باشند.

پاراشوت در آسانسورهای جک غیرمستقیم

همانطور که اشاره شد در آسانسورهای هیدرولیک با جک غیرمستقیم به فلکه و سیم بکسل استفاده می شود.  انتقال نیرو در این نوع آسانسورها از طریق طناب های فولادی یا همان سیم بکسل صورت میگیرد. بنابراین اگر به هر دلیلی سیم بکسل ها پاره شود کابین آسانسور سقوط میکند. برایی پیشگیری از سقوط کابین در شرایط پاره شدن سیم بکسل از ترمز ایمنی یا همان پاراشوت استفاده می شود.

تعبیه پاراشوت مناسب در تمام آسانسورهای هیدرولیک که با جک غیرمستقیم عمل می کنند الزامی می باشد.

کاربردهای آسانسور هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم

آسانسورهای هیدرولیک به طور کلی گزینه های مناسبی برای ساختمان های مرتفع نیستند؛ ولی در بین آسانسورهای هیدرولیک، اگر طول مسیر نسبتاً بلند باشد قطعاً بهترین راهکار استفاده از جک غیرمستقیم است. چنانچه وزن بار و کابین یا حجم آنها بزرگ باشد از دو جک (دوبل) استفاده میشود.

آسانسور هیدرولیک خانگی و مسافری جک غیرمستقیم

بیشتر آسانسورهای خانگی و آسانسورهای مسافری با ظرفیت کم تا متوسط و طول مسیرهای بیشتر از دو ایستگاه با روش جک غیرمستقیم اجرا می شوند.

آسانسورهای هیدرولیک خودروبر جک غیرمستقیم

در برخی از شرایط که طول مسیر آسانسور خودروبر نسبتاً زیاد است و یا امکان تعبیه جک در زیر وجود ندارد و فضای بالاسری نیز امکان روش جک مستقیم در کنار را فراهم نمی کند گزینه مناسب بهره گیری از دو جک در کنار به صورت غیرمستقیم یا همان جک دوبل 1:2 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط