آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم

آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم

فهرست مطالب

یکی از متداول ترین روش های اجرای آسانسورهای هیدرولیک تعبیه یک جک مستقیم در زیر کابین است. این روش نصب که به آن مدل جک در زیر مستقیم یا مدل جک مرکزی هیدرولیک Centre Cylinder گفته می شود در بسیاری از ساختمان ها کاربرد دارد. در ادامه این مطلب به بررسی کامل این مدل آسانسور هیدرولیک پرداخته می شود.

مشخصات فنی مدل جک در زیر مستقیم

در روش جک در زیر مستقیم، یک جک هیدرولیک با روش مستقیم در زیر کابین مستقر می شود. در ادامه این بخش نگاهی دقیق تر به موقعیت جک، تعداد جک و روش اتصال خواهیم داشت.

موقعیت جک در روش مرکزی

همانطور که از نام این مدل مشخص است، جک هیدرولیک همیشه در زیر کابین مستقر می شود. بر خلاف روش های جک در کنار، در روش مرکزی، نیروی وارد شده از طرف جک به مرکز ثقل کابین اعمال می شود. این موضوع یکی از مهمترین ویژگی های مطلوب در طراحی این نوع آسانسور می باشد. شایان توجه است که به طور معمول موقعیت تعبیه جک، مرکز هندسی چاه آسانسور در نظر گرفته می شود. این در حالی است که در برخی از موارد مرکز هندسی و مرکز ثقل کابین آسانسور متفاوت می باشند.

تعداد جک در روش زیر مستقیم

در مدل جک در زیر مستقیم همیشه از یک جک آسانسور استفاده می شود. اگرچه امکان بهره گیری از دو یا چند جک به طور همزمان وجود دارد ولی اغلب طرح های رایج در تمام دنیا با استفاده از یک جک هیدرولیک عمل می کنند. در پروژه های خاص امکان طراحی آسانسور هیدرولیک با دو یا چند جک نیز وجود دارد.

طریقه اتصال جک

در مدل جک مرکزی یا همان آسانسور جک در زیر، جک هیدرولیک همواره به صورت مستقیم Direct به کابین متصل می شود.

بنابراین، کورس حرکت جک با طول مسیر آسانسور برابر است. از سوی دیگر سرعت کابین و سرعت عمل جک نیز مساوی هستند. نکته دیگر در ارتباط با نیروی وارد بر سر جک هیدرولیک می باشد. همانطور که میدانیم در سیستم های جک مستقیم، نیروی وارد بر شفت جک، برابر با وزن کابین و بار داخل آن است.

انواع آسانسورهای جک در زیر مستقیم

مدل جک در زیر مستقیم یکی از انواع آسانسور هیدرولیک محسوب میشود که خود بر چند مدل دیگر دسته بندی می شود. در واقع بسته به شرایط ساختمانی و بهره برداری انواع گوناگونی از جک های آسانسور می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم جک در زیر ساده

در این مدل از یک جک هیدرولیک یکطرفه که از بخش فوقانی سیلندر آب بندی شده استفاده می شود. این مدل جک به صورت تک مرحله ای Single Stage و در قالب یک تکه One Piece مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم جک مرکزی تلسکوپی

در برخی از مواقع خصوصا در شرایطی که طول مسیر به نسبت بلند باشد، امکان حفر چاه مرتفع برای تعبیه جک وجود ندارد. در این شرایط از راهکار جک های تلسکوپی استفاده می شود. جک های تلسکوپی آسانسور Telescopic Cyliner به طور معمول در دو نوع دو مرحله ای Two Stages و سه مرحله ای Three Stages ساخته می شوند. البته شایان ذکر است که فرایند ساخت جک های تلسکوپی بسیار پیچیده تر و قیمت آنها بسیار بالاتر از جک های معمولی تک مرحله ای می باشد.

آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم تلسکوپی

جک های چند تکه در سیستم جک زیر

در حمل، جابجایی و نصب جک در آسانسورهای هیدرولیک جک مرکزی با کورس جابجایی بالا، مشکلات بسیاری وجود دارد. یکی از راهکارها در مواجهه با این قبیل مشکلات بهره گیری از جک های دو یا چند تکه است. این مدل جک ها صورت دو یا چند تکه جداگانه حمل شده و در محل چاه آسانسور به وسیله ادوات خاصی مونتاژ می شوند.

کاربردهای آسانسور جک در زیر

آسانسورهای جک در زیرمستقیم را می توان پس از مدل جک در کنار غیرمستقیم پرکاربردترین نوع آسانسور هیدرولیک قلمداد کرد. به دلیل ویژگی های ذاتی این سیستم در شرایطی که طول مسیر آسانسور چندان بلند نباشد بهره گیری از این مدل بسیار مناسب است. همچنین در آسانسورهایی با ظرفیت بار زیاد (آسانسورهای نیمه سنگن، سنگین و فوق سنگین) مدل جک مرکزی ایده آل است.

آسانسور هیدرولیک خودروبر جک در زیر

آساسورها خودروبر در بیشتر موارد (2) تا (3) ایستگاه دارند. بنابراین طول مسیر چندان بلندی محسوب نمی شوند. از سوی دیگر ظرفیت بار آنها بالا است و به نوعی در دسته آسانسورهای سنگین جای می گیرند. از این رو در اغلب موارد، سیستم جک در زیر مستقیمی گزینه ایده آل برای آسانسورهای خودروبر میباشد.

آسانسورهای هیدرولیک باری جک مرکزی

در کاربردهای صنعتی عمدتاً ظرفیت بار و قدرت و استحکام آسانسور بیشترین اهمیت را دارد. معمولاً آسانسورهای باربر صنعتی با ظرفیت های سنگین تا فوق سنگین و قابلیت های اطمینان بسیار بالا مورد توجه قرار می گیرند. در اغلب آسانسورهای صنعتی باری بدین منظور از مدل جک مرکزی هیدرولیک بهره گیری میشود.

آسانسورهای نمادار

آسانسورهای نمادار یا پانورامیک بر عنصر زیبایی تمرکز دارند. بنابراین حذف طناب های فولادی، قلاب های بکسل، فلکه، پاراشوت و متعلقات وابسته می تواند کمک شایان توجهی به طراحی این نوع آسانسورها کند. با آگاه به این موضوع چنانکه طول مسیر جابجایی آسانسور خیلی بلند نباشد طراحی و پیاده سازی یک آسانسور هیدرولیک نمادار با سیستم جک در زیر مستقیم کاملاً عقلانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آسانسور

انواع آسانسور

همه چیز درباره آسانسور! بررسی انواع مکانیزم و سیستم محرکه ها، انواع کاربرد آسانسور، ساختار و قطعات، فروش، قیمت، نصب و راه اندازی، مفاهیم و استانداردهای آسانسورها ...

آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

آشنایی با انواع آسانسورهای هیدرلیک، انواع مکانیزم ها، کاربردها، مشخصات و راهنمایی های لازم در خصوص خرید، نصب، راه اندازی و ...

مطالب مرتبط